Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-12T19:43:15+01:00
Http://portalwiedzy.onet.pl/74036,,,,jan_chrzciciel,haslo.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Chrzciciel
http://www.cielmice.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=7

mam nadzieję ze coś napewno sie przyda :)
1 5 1
2010-01-12T21:36:35+01:00
Narodzenie św. Jana Chrzciciela - proroka zwiastującego przyjście Chrystusa i urodzonego sześć miesięcy przed Nim obchodzi się 24 czerwca. Jest to jedno z najstarszych Świąt w Liturgii Kościoła. Św. Jan Chrzciciel jest patronem Naszej Parafii. Był on synem Zachariasza i Elżbiety, krewnej Najświętszej Maryi Panny. Tradycja umieszcza dom, w którym przyszedł na świat, niedaleko wioski Ain - Karin, dziesięć kilometrów na zachód od Jerozolimy. W miejscu tym zbudowano później kościół franciszkański pod wezwaniem św. Jana w Górach.
Wiadomość o św. Janie, o którym Jezus powiedział: "Między narodzinami z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela" (Mt 11,11) zawarte są w piśmie świętym. Mówi się tam o jego uświęcaniu i jego męczeńskiej śmierci za panowania Króla Heroda.
Oddając mu cześć Kościół wyróżniał go zawsze spośród Sług Bożych. Św. Jana Chrzciciela czcimy w dniu jego narodzin, przyszedł bowiem na świat wolny od grzechu pierworodnego. Z tego samego powodu obchodzimy święto Narodzin Niepokalanie Poczętej Maryi Panny. Jan podjął powierzoną mu misję w trzydzieści lat po narodzeniu Jezusa, w Betanii nad rzeką Jordan. Głosił potrzebę nawrócenia wewnętrznego, przyjęcia chrztu dla odnowy duchowej. Gromadził uczniów i uczył ich modlić się.
Był ostatnim prorokiem Starego Przymierza. Jego zadaniem było przygotowanie drogi Panu, zapowiedź nadejścia długo oczekiwanego Mesjasza, Odkupiciela, w którym "wszyscy ludzie ujrzą zbawienie Boże" (Łk 3,6: Iż 40,3-5).
Dzień 24 czerwiec jest jednym z najbardziej radosnych świąt roku. Dawniej obchodzono go jeszcze z większym weselem, jak obecnie. W wigilię tego święta zapalano np.. na szczytach wzgórz tzw. "ognie św. Jana". Gdzieniegdzie do dziś zachowuje się ten zwyczaj (rzucania wianków z płonącymi świecami na wodę) "Zaledwie zgasły ostatnie promienie zachodzącego słońca, gdy nad całym światem zabłysły olbrzymie snopy płomieni, trysnęły z każdego wierzchołka góry i na krótko zostało oświetlone każde miasto, każda wioska, każdy przysiółek" (Dom. P.L.P. Gueranger).
Możemy modlić się: Boże wywyższyłeś św. Jana Chrzciciela i nakazałeś mu "przygotować Panu lud doskonały" (Łk 1,17). Napełnij Twój lud radością z posiadania Twojej łaski i skieruj umysły wszystkich wierzących na drogę pokoju i zbawienia.
Św. Jan Chrzciciel jest patronem wielu krajów i miast. Patronuje też kowalom, krawcom, kuśnierzom, matkom zamężnym, skazańcom (na karę śmierci), abstynentom; zwracając się doń chorzy na padaczkę i w czasie gradobicia. Patron to obrońca, opiekun, ktoś kogo wybieramy jako orędownika, pośrednika, szczególnego opiekuna - osób, wspólnot, miejsc, dzieł.
W ikonografii przedstawiany jest w postaci mężczyzny odzianego w skóry zwierzęce, stojącego w wodach rzeki i udzielającego chrztu, a także prezentowana jest głowa na misie.
1 5 1