Wojna polsko- rosyjska,polsko- szwedzka, polsko turecka i powstanie chmielnickie.

Dokażdej z tych wojen muszę napisać takie punkty:
-Etapy (lata)
-Przyczyny
- Przebieg (dowódcy, miejsce, bitwa, data, kto wygrał)
- Skutki

Bardzo prosze o pomoc!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-12T19:56:22+01:00
Posko rosyjska czyli bitwa pod kluszynem w 1610r.
w rosjii bylo bezkrolewie wiec wiec Zygmunt II Waza ruszyl ku niej z wojskami polskimi pod dowodztwem Stanislawa Żótkiewskiego lecz wosjka rosyjskie pokonaly polakow.
posko-szwedzka czyli bitwa pod Kircholmem w 1605r.
Król szwecji przekazal Rzeczpospolitej Estonie i inflanty szwedzi sie zbuntowali i w 1605r wojska spotkaly sie pod Kircholmem wojska polskio litewskie pod dowodztwem hetmana Jana Karola Chodkiewicza.wygrala rzeczpospolita
polsko turecka czyli bitwa pod chocimiem (1621) i cecora (1620)
turcy uwazali ze polska dziala na ich niekorzysc z Hamburgami.pomiedzy polska a turcja byla rewalizacja o wplyw w moldawii i siedmiogrodzie. pod cecora przegrali a gdy pod chocimiem walczyli kilka dni turcy zgodzili sie zawrzec pokoj.
powstanie chmielnickiego
Chlopi uciekali od swoich panow i uciekali za Zaporoze zebralo sie ich tam az 40tys i pod dowodztwem Bohdana Chmielnickiego w 1651r byla bitwa pod beresteczkime pomiedzy kozakami a poska kozacy przegrali. (bohdan chmielnicki zorganizowal powstanie dlatego ze polscy magnaci wyzyskiwali chlopow ukrainskich i zarazem chcial sie zemscic)
to jest moja notatka z zeszyty bo juz to mialam :)
ciesze sie ze pomoglam;]
5 3 5
2010-01-12T20:10:25+01:00
Polsko rosyjska:
1610r- bitwa pod Kluszynem pod dowództwem hetmana Stanisława Żółkiewskiego (wygrali Polacy)
Przyczyny: rywalizacja o Inflanty, dążenie Zygmunta III Wazy do objęcia tronu w Moskwie, dążenie kościoła katolickiego do podporządkowania sobie prawosławia.
Skutki: Detronizacja Szujskiego, na cara Rosji wybrano Michała Romanowa.

Polsko Szwecja:
Przyczyny: Rywalizacja o dominacje na M. Bałtyckim, dążenie Zygmunta III Wazy do odzyskania tronu w Szwecji, włączenie do Polski Estonii w 1600r.
Bitwy:
1605r- bitwa pod Kircholmem, wygrali Polacy, dowództwo hetman Jan Karol Chodkiewicz.
1626-zajęcie przez Szwedów Prus królewskich i blokada ujścia Wisły
1627r.- bitwa morska koło Oliwy, wygrali Polacy, dowódca Herman Witte
1629r- rozejm 6-letni w Starym Targu
1635r.- rozejm na 26 lat
1655-1660 potop szwedzki, dowódca Jan III Kazimierz, wygrała Polska
1660r- pokój w Oliwie

Polsko Turecka:
Przyczyny: najazd wojsk Tatarskich na ziemie Polskie,rywalizacja Polski i Turcji o Mołdawię, poparcie przez Polski Austrii w konflikcie z Turcją.
Wojny:
1620r- wyprawa wojsk Polskich do Mołdawia pod wodzą hetmana Stanisława Żółkiewskiego i klęska w bitwie pod Cecorą
1621r.- bitwa pod Chocimiem śmierć Jana Karola Chodkiewicz , pokój Chocimski
1672r.-zajęci Twierdzy w Kamienieć Podolskim przez turków
1673r- zwycięstwo Jana Sobieskiego pod Chocimiem
1683r- Odsiecz Wiednia(bitwa 12.09.1683r) polacy wygrali, dowódca Jan III Sobieski
1699r- zawarcie Pokoju w Karłowicach
Skutki: Polska na mocy pokoju odzyskała prawobrzeżną Ukrainę, Podhale wraz z Kamieńcem Podolskim.
10 4 10