Napisz jakiego rodzju jest każde z podanych zdań:

Ron wspiął się na palce, żeby odczytac im na głos treść ogłoszenia.

Harry zauważył, że w zamku odbywa się wyjatkowo gruntowne sprzątanie.

Nauczyciele byli dziwnie spięci i łatwo wybuchali.

2

Odpowiedzi

2010-01-12T20:17:39+01:00
Pierwszw zdanie: zdanie złożone podrzędnie
drugie zdanie: wypowiedzenie złożone podrzędnie
trzecie zdanie: wypowiedzenie złożone współrzędnie, łączne
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-12T20:20:25+01:00
Ron wspiął się na palce, żeby odczytać im na głos treść ogłoszenia.
- zdanie podrzędne okolicznikowe celu
Ron wspiął się na palce, (po co?, w jakim celu?) żeby odczytać im na głos treść ogłoszenia.

Harry zauważył, że w zamku odbywa się wyjątkowo gruntowne sprzątanie.
- zdanie podrzędne podmiotowe
Harry zauważył, (co?) że w zamku odbywa się wyjątkowo gruntowne sprzątanie.

Nauczyciele byli dziwnie spięci i łatwo wybuchali.
- zdanie współrzędnie złożone łączne (jest spójnik "i")
3 4 3