Bardzo proszę o zrobienie tych zadań

1. Opisz budowę wewnętrzną nerki.
2. W jaki sposób powstaje mocz pierwotny i jaki jest jego skład?
3. Na czym polega wchłanianie zwrotne?
4. Określ budowę oraz funkcję moczowodów, pęcherza moczowego i cewki moczowej.
5. wymień przyczyny powstawania chorób układu moczowego.
Z góry dzięki :)

2

Odpowiedzi

2010-01-12T20:58:50+01:00
1Budowa nerki: leżą w jamie brzusznej, po obu stronach kręgosłupa na wysokości 12 kręgu piersiowego i 3 kręgu lędźwiowego. Mają kształt fasolowaty, masa ok. 200g [jedna]

2Mocz pierwotny[osocze krwi bez białka] powstaje w kłębuszku nerkowym gdzie jest filtracja krwi. Mocz jest ten w ilości 150-180l/ dobę [dobrze widzisz, nie pomyliłam się z zerami]

3. Wchłanianie zwrotne i zagęszczenie moczu pierwotnego zachodzi w kanaliku krętym I i II rzędu oraz pętli Henlego

5. *Niedbanie o higienę
* przytrzymywanie moczu
* nieprawidłowa ilość picia płynów [ prawidłowa -ok.2]
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-12T21:00:22+01:00
1. kora nerki, rdzeń nerki, miedniczka nerkowa

2. Do kłębuszka nerkowego doprowadzana jest krew tętniczką doprowadzającą, która jest szersza od tętniczki odprowadzającej. Zwężające się naczynia podnoszą ciśnienie krwi co powoduje że osocze przesącza się do torebki Bowmana tworząc tzw. mocz pierwotny. Skład moczu pierwotnego podobny jest do odbiałczonego osocza krwi. Zawiera on substancje szkodliwe, ale również potrzebne organizmowi. Substancje takie to cukier, witaminy, sole mineralne. Zachodzi on podczas przepływu moczu pierwotnego przez kanalik kręty. Kanalik jest opleciony naczyniami włosowatymi na które rozgałęźnia sie tętniczka odprowadzająca. Płynąca w nich krew wchłania wszystkie potrzebne substancje, a powstały w ten sposób mocz to mocz ostateczny. Zawiera on tylko substancje, które mają ulec wydaleniu.
W skład moczu wchodzą mocznik, kwas moczowy, amoniak, sole sodu, potasu, magnezu ,wapnia oraz woda

3. --------
4. moczowody:
długie przewody wyprowadzające mocz z miedniczki nerkowej do pęcherza. Zbudowane z mięśnia gładkiego i wyścielone błoną śluzową

Pęcherz moczowy:
to przejściowy zbiornik moczu mocno rozciągliwy. Zbudowany z mięśnia gładkiego i wyścielonego błoną śluzową

Cewka moczowa:
organ wyprowadzający mocz na zewnątrz organizmu. Dł uzależniona od płci. U mężczyzn wyprowadza również nasienie.