Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-26T15:55:10+02:00
Zad.2.
Rozmnażanie i rozwój gadów.
Gady rozmnażają się płciowo. Są rozdzielnopłciowymi organizmami. Narządy rozrodcze samca to dwa owalne jądra, najądrza, nasieniowody. Jako uchyłek kloaki powstaje parzysty organ kopulacyjny. Narządy płciowe samicy to 2 owalne jajniki, jajowody uchodzące do kloaki. Zapłodnienie u gadów jest wewnętrzne. Pierwsze etapy rozwoju zarodka przebiegają w jajowodach. Następnie samica znosi jaja otoczone skórzastą osłonką, jaja zaopatrzone są bogato w pokarm w postaci żółtka (takie jaja nazywamy polilecytalnymi). W trakcie pierwszych etapów rozwoju zarodka wewnątrz jaja powstają 3 błoniaste fałdy nazywane błonami. Błona zewnętrzna nazywana jest błoną surowiczą, umożliwia wymianę gazową między środowiskiem zewnętrznym a wnętrzem jaja. Wewnętrzna błona, nazywana owodnią, wypełniona jest cieczą, w której odbywa się rozwój zarodka. Równocześnie powstaje omocznia, trzecia błona powstająca jako uwypuklenie jelita zarodka. Omocznia gromadzi wydaliny zarodka. Czynności życiowe zarodka są regulowane przy pomocy błon płodowych, które uniezależniają jego rozwój od otoczenia. Gady jaja składają zawsze na lądzie, w nasłonecznionym, ciepłym miejscu. Zwierzęta, u których w rozwoju zarodkowym powstają błony płodowe nazywamy owodniowcami. Do owodniowców zaliczamy gady, ptaki i ssaki.
13 3 13
  • Użytkownik Zadane
2009-09-26T16:06:05+02:00
Gady są lepiej przystosowane do życia na lądzie ponieważ:
- mają suchą, częściowo zrogowaciałą skórę;
- wytwarzają pazury, łuski, tarczki;
- układ krwionośny mały i duży, w komorze serca częściowa - przegroda (u krokodyla całkowita), ulepszone krążenie;
- płuca gąbczaste, większa powierzchnia;
- wykształcone narządy zmysłów;
- zmiany w szkielecie (jeden kłykieć potyliczny między czaszką a kręgosłupem, ulepszony szkielet kończyn (wyjątek węże);
- rozmnażanie uniezależnione od wody;
- zmiennocieplność


Rozmnażanie na lądzie możliwe dzięki:
- wykształceniu błon płodowych, jaja są składowane na lądzie i nie wysychają;
- rozwój prosty, odbywa się na lądzie;



34 4 34