Mitologia - test
Zaznacz kolorem zielonym tylko jedną odpowiedż

1.Wymień co najmniej 5 cech charakterystycznych dla greckich bogów……………………
………………………………………………………………………………………………..

2. Prometeizm to postawa człowieka, który:
a.- poszukuje szczęścia w życiu
b.- zmaga się bezskutecznie z przeznaczeniem
c.- bezinteresownie poświęca się dla dobra innych
d.- zmierza do celu nie zważając na konsekwencje

3. Bohaterem mitologicznym, który usiłował uniknąć przeznaczenia, był:
a.- Prometeusz
b.- Parys
c.- Sofokles
d.- Edyp

4. Złote jabłko przyznał najpiękniejszej bogini:
a.- Posejdon
b.- Polifem
c.- Parys
d.- Priam

5. Wyjaśnij znaczenie wyrażeń frazeologicznych:
a.- Puszka Pandory
b.- róg obfitości
c.- syzyfowa praca
d.- pięta Achillesa

6. „Iliada „ Homera opowiada o:
a.- wyprawie po piękną Helenę
b.- ostatnich 50 dniach wojny trojańskiej
c.- 10 – letnich zmaganiach pod Troją
d.- codziennym życiu Greków w czasach Homera

7. Achilles wyzwał Hektora na pojedynek, ponieważ:
a.- chciał pomścić śmierć przyjaciela
b.- zależało mu na opinii najdzielniejszego rycerza
c.- chciał zaimponować nową zbroją wykutą przez Hefajstosa
d.- pragnął odzyskać utraconą Bryzeidę

8. Zgodnie z przeznaczeniem Edyp:
a.- zabił Sfinksa i ożenił się z własną matką
b.- zabił ojca i ożenił się z własną matką
c.- doprowadził do zniszczenia miasta
d.- naraził się na gniew bogów

9. Długi, rozbudowany utwór epicki przedstawiający losy bohaterów na tle ważnych
wydarzeń to:
a.- przypowieść
b.- dramat
c.- epos
d.- mit

10. Antygona jest bohaterką tragiczną, ponieważ:
a.- popełniła samobójstwo
b.-znalazła się w sytuacji bez wyjścia
c.- straciła najbliższych
d.- porzucił ją narzeczony

2

Odpowiedzi

2010-01-12T23:56:49+01:00
1. - nieśmiertelność, wieczna młodość, władza i moc stwórcza,
posiadali, podobnie jak ludzie, uczucia i emocje, podlegali wyrokom przeznaczenia

2. - c.

3. - d.

4. - c.

5. a. - Zesłana przez bogów Pandora dostała zamknięte w niej wszelkie nieszczęścia i choroby ludzkie
b. - Złamany róg kozy Amaltei, który napełniał się tym, czym chciał trzymający go (mały Zeus)
c. - Praca bez końca, żmudna. Syzyf za karę musiał wtaczać wielki głaz na górę, który tuż przu szczycie znów z niej spadał
d. - czyjaś słaba strona. Tylko trafiając tam można było zabić Achillesa

6. - b.

7. - a.

8. -b.

9. - c.

10. - b.
32 1 32
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-13T01:39:11+01:00
1. - nieśmiertelność, wieczna młodość, władza i moc stwórcza,
posiadali, podobnie jak ludzie, uczucia i emocje, podlegali wyrokom przeznaczenia

2. - c.

3. - d.

4. - c.

5. a. - Zesłana przez bogów Pandora dostała zamknięte w niej wszelkie nieszczęścia i choroby ludzkie
b. - Złamany róg kozy Amaltei, który napełniał się tym, czym chciał trzymający go (mały Zeus)
c. - Praca bez końca, żmudna. Syzyf za karę musiał wtaczać wielki głaz na górę, który tuż przu szczycie znów z niej spadał
d. - czyjaś słaba strona. Tylko trafiając tam można było zabić Achillesa

6. - b.

7. - a.

8. -b.

9. - c.

10. - b.
4 4 4