1. Na podstawie trzech pierwszych zwrotek wiersza W.Szymborskiej "Nic dwa razy" napisz, czym jest czas w życiu człowieka.
2. Jakie znaczenie symboliczne może mieć róża w czwartej, a jakie w piątek zwrotce wiersza W.Szymborskiej "Nic dwa razy" ?



Nic dwa razy się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutyny.

Choćbyśmy uczniami byli
najtępszymi w szkole świata,
nie będziemy repetować
żadnej zimy ani lata.

Żaden dzień się nie powtórzy,
nie ma dwóch podobnych nocy,
dwóch tych samych pocałunków,
dwóch jednakich spojrzeń w oczy.

Wczoraj, kiedy twoje imię
ktoś wymówił przy mnie głośno,
tak mi było, jakby róża
przez otwarte wpadła okno.

Dziś, kiedy jesteśmy razem,
odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-13T15:41:06+01:00
1.Czas w życiu człowieka jest jak morze, które zaciera ślady na plaży. Czas mija a razem z nim wydarzenia mające miejsce w przeszłości. Dlatego trzeba się cieszyc tym co jest, bo to tak szybko może się skończyc i już nigdy nie powtótrzyc.

2.Róża w czwartej zwrotce symbolizuje szczęście, radośc. Jest też symbolem przyjaźni i miłości.

W piątej zwrotce ukazuje smutek, żal, niechęc do osoby opisanej w zwrocie "Wczoraj, kiedy twoje imię ktoś wymówił przy mnie głośno".

Myślę, że to tak ma byc...
5 1 5
2010-01-13T15:43:57+01:00
1.Czas dla człowieka jest rzeczą nieuchronną, która musi nadjeść i minąć. Nie można od tego uciec. Nic sie nigdy nie powtórz, bo jak mówi polskie przysłowie "nie można wejść do tej samej rzeki dwa razy" Dla każdego człowieka czas ma inne znaczenie. Dla jednego będzie on rzeczą przeklętą, dla kogoś zupełnie odmiennego, szczęśliwym okresem.

2. W czwartej zwrotce róża może uchodzić za symbol piękna i miłości.
W piątej może oznaczać kamień, coś brzydkiego i ciężkiego. Coś, czego mamy dość.
5 2 5