Odpowiedzi

2010-01-13T16:12:01+01:00
Cechy:
- lekkość
-strzelistość
- witraże w oknach
- łuki przyporowe
- sklepienia krzyżowo-żebrowe
- przekrój bazylikowy lub halowy
Przykłady:
- katedra w Reims Francja
- katedra Notre Dame w Paryżu
- kościół w Przasnyszu
- kościół Mariacki w Krakowie
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-13T16:14:13+01:00
Strzelistośc, wertykalizm, liczne kolumny i ostre łuki, duże wysokie okna, cinkie mury, liczne witraże, ażurowa konstrukcja, zewnętrzne przypory, symbolika ustawienia katedry-ołtarz na wschodzie symbolizował niebieskie Jeruzalem, strzeliste wieże i liczne małe wiezyczki, rozeta-okrągłe okno nad wejściem z witrażami, wielość kompozycji zeźbiarskich skomponowanych z arhitekturą, ogromna rola światła skupionego na ołtarzu i symbolizującego Boga.

Polska - Kościół Mariacki.
Europa - Katedra w Notre Dame Paryżu, Katedra w Wiedniu, Zamki.
3 5 3
2010-01-13T16:16:26+01:00
Wiek od XII-XVw
budowle wyższe i smuklejsze od budowli romańskich, budowane z cegieł
-wysokie strzeliste wieże
-duże,zakończone łukami okna często zdobione witrażami
-sklepienia poprzecinane wieloma łukami wsparte na kolumnach,filarach i przyporach
-bogato zdobione rzeźbami
-budowano nie tylko katedry(kościół znajdujący się w mieście, w którym rezydował biskup) ale i ratusze zamki obronne mury miejskie z basztami
PRZYKŁADY:
barbakan(czesc fortyfikacji kraków)
katedra notre dame w paryżu
collegium maius
ratusze w gdańsku i wrocławiu
kościół mariacki w krakowie
4 3 4