Odpowiedzi

2009-09-26T21:01:56+02:00
MC/mH = 12[u]*(ilość atomów węgla w cząsteczce)/ 1[u]* (ilość atomów wodoru w cząsteczce).

przykład: w cząsteczce CH₄ stosunek masowy wynosi m[C]/m[H] = 1* 12[u] / 4*1[u] = 12/4 = 3:1
odp. stosunek masowy węgla do wodoru w cząsteczce CH₄ (metanu) wynosi 3:1

ps. znak / oznacza dzielenie a więc kreskę ułamkową.
10 3 10
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-26T21:09:23+02:00
Obliczasz ile unitów (np 4H= 4*1u=4u) mają poszczególne pierwiastki i potem zapisujesz

np C₃H₈ (propan)
mC= 12u*3= 36u
mH= 1u*8=8u i wtedy skracasz

36u:8u np przez 4 czyli 9:2

jeśli masz np węgiel tlen i wodór

to mC:mO:mH i też te wszystkie masy skracasz liczbą przez którą są wszystkie podzielne.

np; 12:16:4 (to przez 4) i wtedy masa wyniesie 3:4:1

7 4 7
  • Użytkownik Zadane
2009-09-26T21:22:53+02:00
Zawsze korzystasz z układu pierwiastków, odczytujesz masę atomową: mC=12u, mH=1u, mO=16u, jeśli chcesz obliczyć stosunek wagowy ich wzajemnie to wynosi on 1:12:16. Jeśli zaś w związku musisz porównać z masą cząsteczkową całego związku. Np. mCO₂=44u
12/44=2, stosunek węgla do tlenu 1:2
1 5 1