Odpowiedzi

2010-01-13T16:54:22+01:00
1. x- wiek Bartka y-wiek taty

x+y=45
x=y-25 lub x+25=y

x=10
y=35

2.x-wiek Basi y-wiek Agnieszki

x-1=2(y-1)
x=y+5

x=11
y=6

te układy najlepiej rozwiązać metodą przeciwnych współczynników

1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-13T17:01:19+01:00
Bartek i tata Bartka mają razem 45lat. Gdy urodził się bartek, jego tata miał 25lat. Ile lat ma Bartek, a ile jego tata?

x - obecny wiek ojca
y - obecny wiek Bartka

x+y=45
x-25=y

z drugiego równania:
x=y+25
podstawiamy do pierwszego:
y+25+y=45
2y=45-25
2y=20
y=10

x=10+25=35

Odp. Bartek ma 10 lat, a jego tato ma 35lat.

2. Rok temu Basia była 2 razy starsza od Agnieszki. Dziś jest od niej starsza o 5 lat. Ile lat ma Basiam a ile Agnieszka?

x-obecny wiek Basi
y-obecny wiek Agnieszki

x-1 wiek Basi przed rokiem
y-1 wiek Agi przed rokiem

x-1 = 2(y-1)
x=y+5

x-1=2y-2
x=y+5

podstawiamy 2 równanie do pierwszego

(y+5)-1=2y-2
y+5-1=2y-2
y=6

x=6+5
x=11

Odp. Basia ma 11 lat, a Agnieszka 6.
1 1 1