Wymień, jakich środków poetyckich (stylistycznych) użył Mickiewicz w wierszu: ,,Do M..."?
Proszę o pomoc. To ten wiersz:
Precz z moich oczu!... posłucham od razu,

Precz z mego serca!... i serce posłucha,

Precz z mej pamięci!... nie tego rozkazu

Moja i twoja pamięć nie posłucha.



Jak cień tym dłuższy, gdy padnie z daleka,

Tym szerzej koło żałobne roztoczy, -

Tak moja postać, im dalej ucieka,

Tym grubszym kirem twą pamięć pomroczy.



Na każdym miejscu i o każdej dobie,

Gdziem z tobą płakał, gdziem się z tobą bawił,

Wszędzie i zawsze będę ja przy tobie,

Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił.



Czy zadumana w samotnej komorze

Do arfy zbliżysz nieumyślną rękę,

Przypomnisz sobie: właśnie o tej porze

Śpiewałam jemu tę samę piosenkę.



Czy grają w szachy, gdy pierwszymi ściegi

Śmiertelna złowi króla twego matnia,

Pomyślisz sobie: tak stały szeregi,

Gdy się skończyła nasza gra ostatnia.



Czy to na balu w chwilach odpoczynku

Siędziesz, nim muzyk tańce zapowiedział,

Obaczysz próżne miejsce przy kominku,

Pomyślisz sobie: on tam ze mną siedział.



Czy książkę weźmiesz, gdzie smutnym wyrokiem

Stargane ujrzysz kochanków nadzieje,

Złożywszy książkę z westchnieniem głębokiem,

Pomyślisz sobie: ach! to nasze dzieje...



A jeśli autor po zawiłej probie

Parę miłośną na ostatek złączył,

Zagasisz świecę i pomyślisz sobie:

Czemu nasz romans tak się nie zakończył?...



Wtem błyskawica nocna zamigoce:

Sucha w ogrodzie zaszeleszczy grusza

I puszczyk z jękiem w okno zalopoce...

Pomyślisz sobie, że to moja dusza.



Tak w każdym miejscu i o każdej dobie,

Gdziem z tobą płakał, gdziem się z tobą bawił,

Wszędzie i zawsze będę ja przy tobie,

Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił.


3

Odpowiedzi

2010-01-13T17:27:49+01:00
2010-01-13T17:35:41+01:00
-epitety "koło żałobne" "próżne miejsce"
-anafora - powtórzenie 3 razy słowa "precz" w pierwszych wersach utworu
-uosobienia "serce posłucha" "pamięć nie posłucha"
-porównanie
"Jak cień tym dłuższy, gdy padnie z daleka,
Tym szerzej koło żałobne roztoczy, -
Tak moja postać, im dalej ucieka,
Tym grubszym kirem twą pamięć pomroczy."

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-13T17:39:04+01:00
Epitet np. : grubszym kirem
porównanie np. : Jak cień tym dłuższy, gdy padnie z daleka.
uosobienie np. : Precz z mego serca!
wykrzyknienie np. : Precz z mej pamięci!
anafora: np. : Pomyślisz sobie:
pytanie retoryczne: Czemu nasz romans tak się nie zakończył?...
metafora np. : Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił.


Oczywiście jest więcej przykładów, lecz wymieniłem Ci po jednym.
Pozdrawiam