Odpowiedzi

2010-01-13T17:38:57+01:00
Tlenek metalu - 30 u
Tlen - 16 u
Metal - ?

30 u - 16u = 14 u

Myślę, że powinno tak wyjśc. Oczywiście ja zaokrągliłam. Nie podałeś mi wzoru sumarycznego tego tlenku więc trochę ciężko znaleźc ten metal, tymbardziej że nie ma metalu o masie atomowej 14 u. Ale jeśli jest to tlenek litu, to najprawdopodobniej o tej metal chodzi.
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-13T18:04:23+01:00
Masa cząsteczkowa tlenku pewnego metalu wynosi 30 u. Oblicz masę atomową tego metalu, jeżeli wiadomo, że należy on do grupy 1. układu okresowego pierwiastków.


Masa tlenku = 30u
w skład tego tlenku wchodzi 16u tlenu i x u metalu
czyli x=30u-16u=14u poniewaz wiemy ze metal pochodzi z I grupy wiec jest I wartościowy czyli mase metalu musimy podzielic na 2 gdyz tlen w tlenkach jest zawsze II wartosciowy wiec 14u:2=7u szulamy teraz w układzie okresowym i mamy ze jest tym metalem
Li lit gdyz jego mas wynosi 6,9 u w przyblizeniu 7
wzór tlenku: Li2O
2 5 2