Odpowiedzi

2010-01-13T18:31:26+01:00
Stefan Czarniecki herbu ŁodŹ (ur. ok. 1599 w Czarncy, zm. 16 lutego 1665 w Sokołówce) – polski dowódca wojskowy, oboźny wielki koronny i kasztelan kijowski od 1652, starosta kowelski od 1655, regimentarz od 1656, wojewoda ruski od 1657, starosta tykociński od 1659, wojewoda kijowski od 1664, hetman polny koronny w 1665. Właściciel dóbr tykocińskich nadanych mu za zasługi na rzecz ojczyzny. Najbardziej znany z prowadzenia wojny partyzanckiej przeciw wojskom Karola X Gustawa w czasie potopu szwedzkiego, choć miał też poważny wkład w pacyfikację powstania Chmielnickiego i w trakcie wojny polsko-rosyjskiej 1654–1667.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-13T18:40:21+01:00
Cześć Miejscowość . Data .
Na wstępie pragnę Cię pozdrowić i odpisać na Twój list . Pytałaś o Stefana Czarnieckiego , otóż był on wielkim człowiekiem , który przyczynił się walnie do rozpoczęcia walk o niepodległą Ukrainę . Został zraniony przez urzędnika polskiego magnata , który mu odebrał majątek , zamęczył na śmierć syna i uwiódł kochaną żonę . Rządny zemsty uciekł na Zaporoże , czyli rozległe tereny na południu Ukrainy , położonych za progami na rzece Dniestr , gdzie Kozacy mieli swoją siedzibę - Sicz Zaporoską . Dogadał się z wodzem wojsk tatarskich - Tuhaj-Bejem i połączonymi siłami zaatakował Koronę . Był znakomitym wodzem i hetmanem , dzięki niemu i licznemu wojsku ich potęga była nie do pokonania . Można uważać go za wielkiego człowieka , dla zemsty za rodzinę cały sie poświęcił . Myślę że pokazałam Ci go z jak najlepszej strony . Czekam na odpowiedź od Ciebie .
Pati . ;)
1 5 1