Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-27T11:53:33+02:00
Formy polodowcowe :

W krajobrazie ukształtowanym przez lądolód wyróżnia się:

- morenę denną - grubą warstwę materiału skalnego transportowanego i osadzanego przez lodowiec, składającego się z głazów, żwiru, piasku i gliny.

- morenę czołową - podłużne pasy wzniesień "uwalniane" i gromadzone podczas przesuwania się topniejącego czoła lądolodu.

- jeziora morenowe - jeziora powstałe w zagłębieniach moreny dennej i czołowej.

- sandry - rozległe tereny utworzone ze żwiru i piasku osadzone przez wody lodowcowego po obu stronach pradoliny, w Polsce występują np. w Borach Tucholskich.

- pradoliny - szerokie doliny utworzona w czasie dłuższego postoju lądolodu; płynęły nią wody z topnienia lodu.

- less - żółtą skałę osadową, z której powstały żyzne gleby(czarnoziemy); w Polsce występuje np. na Wyżynie Lubelskiej.

- rynny - długie i wąskie zagłębienia terenu powstałe na skutek przesuwania się lodowca.

- jeziora rynnowe - jeziora powstałe w rynnach po stopnieniu lądolodu.


Proszę bardzo :)
3 4 3
  • Użytkownik Zadane
2009-09-27T12:54:23+02:00
Po lodowcu pozostały rózne:
depresje
niziny
wyżyny
doliny
kotliny
góry

.
2 4 2