Zadania tekstowe - liczby
3.
Suma cyfr liczby dwucyfrowej wynosi 11. Jeśli od liczby utworzonej z przestawienia cyfr liczby początkowej odejmiemy 7, to otrzymamy liczbę 2 razy większą od początkowej. Znajdź liczbę początkową.

6.
W liczbie trzycyfrowej cyfra setek, cyfra dziesiątek i cyfra jedności są trzema kolejnymi liczbami naturalnymi. Suma cyfr liczby trzycyfrowej wynosi 12. Znajdź tę liczbę.

7.
Jeżeli do pewnej liczby dwucyfrowej dopiszemy z lewej strony cyfrę 2, to otrzymamy liczbę 6 razy większą od danej liczby. Co to za liczba?

9.
Znajdź taką liczbę dwucyfrową, której suma cyfr jest równa 9, wiedząc, że po przestawieniu cyfr tej liczby otrzymamy liczbę mniejszą o 27 od danej.

13.
Jeżeli do pewnej liczby naturalnej dopiszemy cyfrę 0 (z prawej strony), to otrzymamy liczbę o 252 większą. Jaka to liczba?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-14T20:45:07+01:00
3)
x+y=11
x=11-y
10y+x-7=2(10x+y)
10y+x-7=20x+2y
8y-7=19x trzeba podstawic
8y-7=19(11-y)
8y-7=209-19y
27y=216 /:27
y=8
x=11-8
x=3
odp. ta liczba to 38
6) pierwsza cyfra - n
druga - n+1
trzecia - n+2
n+n+1+n+2=12
3n=12-3
3n=9 /:3
n=3
odp. te liczby to 3,4 i 5
7) 2*100+10*x+y=6(10*x+y)
200+10x+y=60x+6y
200=50x+5y /:5
40=10x+y
odp. ta liczba to 40
13)
x*10=x+252
10x=x+252
9x=252 /:9
x=28
9)
x+y=9
x=9-y

10x+y=10y+x+27 trzeba podstawic
10(9-y)+y=10y+9-y+27
90-10y+y=10y+9-y+27
90-27-9=10y-y+10y-y
54=18y /:18
y=3

x=9-3
x=6
odp.ta liczba to 63

mam nadzieję że wszystko zrozumiałe... powodzenia życzę xD
4 4 4
2010-01-14T21:36:22+01:00
3.
x+y=11 =====> y= 11-x
10y+x-7=2(10x+y)
10y+x=20x + 2y+7
8y=19x+7
8(11-x)=19x+7
88 - 8x=19x+7
81=27x
x=3
y=8
poczatkowa liczba to 38

7.
200+10x+y=6(10x+y)
200+10x+y=60x+6y
200=50x+5y=5(10x+y)
40=10x+y
szukana liczba to 40

9.
x+y=9 ====> x=9-y
10x+y=10y+x+27
9x=9y+27=9(y+3)
x=y+3
9-y=y+3
2y=6
y=3
x=6
szukana liczba- 69
2 3 2