Ułóż równanie.
1. Jeśli pewną liczbę podwoimy to otrzymamy o 28 więcej niż 25% tej liczby. Znajdź tę liczbę.
2. Stosunek 2 liczb jest równy 3:2. Jeśli z każdej z tych liczb odejmiemy 6, to pierwsza liczba będzie 3 razy większa od 2. Znajdź te liczby.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-14T19:20:51+01:00
1.
2x=0,25x+28
1,75x=28
x=16

2.
3x- pierwsza liczba
2x-druga liczba
3:2- stosunek dwóch liczb

3x-6=3(2x-6)
3x-6=6x-18
12=3x
x=4
3x=12
2x=8
odp: pierwsza liczba to 12 a druga to 8.

2010-01-14T19:32:23+01:00

ad.1.
x - szukana liczba

równanie:
2x = ¼x + 28 | - ¼x
1¾x = 28 |÷ 1¾
x = 16

Odp. : Liczba ta to 16.

ad.2.
2. Stosunek 2 liczb jest równy 3:2. Jeśli z każdej z tych liczb odejmiemy 6, to pierwsza liczba będzie 3 razy większa od 2. Znajdź te liczby.

Rozumiem że w tekście "pierwsza liczba będzie 3 razy większa od 2." to chodzi o "pierwsza liczba będzie 3 razy większa od drugiej."

x - pierwsza liczba
y - druga liczba

Równanie:
układ równań
x/y = 3/2
x-6 = 3*(y-6)

2x = 3y |÷2
x-6 = 3y - 18

x = 1½y
x-6 = 3y - 18 |+18

x = 1½y
1½y + 12= 3y |-1½y


x = 1½y
12 = 1½y

x = 12
1½y = 12 |÷1½

x = 12
y = 8

Odp.: Pierwsza liczba to 12, a druga to 8.