Mam klopot z dwoma zadaniami z matmy.
Trzeba je rozwiazac z wykorzystaniem rownan.

1.Krzys postanowil,ze bedzie czytal po 40 stron ksiazki dziennie. Niestety, czytal tylko po 30 stron dziennie i przeczytanie calej ksiazki zabralo mu 3 dni wiecej, niz planowal. Wciagu ilu dni Krzys przeczytal cala ksiazke? Ile stron liczyla owa lektura.


2.W pewnym prostokacie jeden z bokow jest o 6cm dluzszy od drugiego. Gdy pare dluzszych bokow skrocono o 20%, a pare krotszych przedluzono o 25%, otrzymano prostokat o takim samym obwodzie. Jaki obwod ma kazdy z tych prostokatow?

Z gory dzieki. :)



2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-15T09:25:27+01:00
1)Rozwiązanie:
x-tyle miał czytać
x*40=(x+3)*30
40x=30x+90
40x-30x=90
10x=90/10
x=9
(x+3)=12 dni
40*9=360
Odp Lektura liczyła 360 stron

Zad 2
Dane :
x- krótszy bok
x+6 - dłuższy bok
2x+2(x+6)-obwód
0,80(x+6)-dłuższy bok po skróceniu o 20%
1,25x-krótszy bok po przedłużeniu o 25%
2*0,80(x+6)+2*1,25x-obwód
Rozwiązanie ;
2x+2(x+6)=2*0,80(x+6)+2*1,25x
x=24

Odp :Każdy z tych prostokątów ma 24 cm obwodu
1 5 1
2010-01-15T14:04:00+01:00
X+3*30=40*x
30x+90=40x
90=40x-30x
90=10x/:10
x=9
40*9=360

2.
0,8*(x+6) -dłuższy bok
1,25x-krutszy bok

2*0,80(x+6)+2*1,25x
x=24 -obwód