W sklepie odziezowym obnizono ceny marynarek o 10%, a spodni o 5%. Pan A kupil marynarke i spodnie przed obnizka i zaplacil 440 zl. pan B kupil taki sam komplet po obnizce i zaplacil o 34 zl mniej. ile teraz kosztuje marynarka, a ile spodnie.?
prosze sie troche rozpisac bo sama odp to na koncu pdrecznika jest

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Sunn
  • Rozwiązujący
2010-01-14T21:04:37+01:00
Najpierw oznaczmy sobie jako cenę spodni PRZED obniżką S, a cenę marynarki PRZED obniżką M.
Jak wiesz Pan Andrzej kupił spodnie i marynarkę za 440zł więc:
S + M = 440zł

Natomiast Pan Bohdan kupił Marynarkę 10% mniej, a Spodnie 5% i zapłacił 34 zł mniej czyli:
90%*S +95%M=440-34

Powstaje układ równań:
S+M=440
0,9S+0,95M=406
Pamiętaj że jak podstawisz np. S=440-M to w drugim równaniu masz 0,9S czyli 0,9 wymnażasz i przez 440 i przez -M

Rozwiąż te równanie do końca, powinno wyjść, że:
S - spodnie PRZED obniżką kosztowały : 240 zł
M-marynarka PRZED obniżką kosztowała: 200 zł

W pytaniu było zawarte ile spodnie kosztują teraz czyli PO obniżce. Dlatego musisz do otrzymanych powyżej cen obliczyć 90 i 95%.
Powinno ci wyjść, że:
S - spodnie PO obniżce kosztowały : 216 zł

M-marynarka PO obniżce kosztowała: 190 zł
2010-01-14T21:09:08+01:00
M+s=440
0,9m+0,95s=406

m=440-s więc
0,9(440-s)+0,95=406
396-0,9s+0,95s=406
0,05s=10
s=200

m=440-200=240

0,9m=0,9*240=216 (marynarka)
0,95s=0,95*200=190 (spodnie)