Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-14T22:16:29+01:00
Tu masz, na pewno Ci wejdzie:
http://krzystar.co.cc/Voltaire.htm
  • Użytkownik Zadane
2010-01-14T22:18:58+01:00
Franciszek Arouet Wolter popierał rozbiór Polski poniewaz Polska była nieoświecona tak jak potępiał monarchię Ludwika XVI która również była zbyt mało oświecona. Lecz władców oświeconych takich jak Fryderyk II popierał. Katarzyna II udawała oświeconą czym nabrała Diderota Woltera nie!
Przede wszystkim Wolterowi na sercu leżała tolerancja a jej w Polsce nie było. Była natomiast w austrii (prznajmniej od ok 1750 r. ) i Prusach (już od końca XVII w.). Sprawa nie jest wiec taka prosta. Po Europie krążyło wówczas wiele tekstów potępiających i wyolbrzymiających polska nietolerancję. Wolter mógł dac im wiare Poza tym sam w polsce nie był ale głoszący peany na nasza czesc Rousseau-szajbus też nie. Georg Forster , Wraxall , Marshall, Bernouilli byli i byli załamani sytuacją w naszym kochanym kraju. Więc nie potępiajmy tak szybko. Wolter był mądrym człowiekiem. Potrafił często docenić zalety nawet w tym co potepiał. Polska była jednak w XVIII w pośmiewiskiem Europy. Niestety w pełni zasłużenie. Co można powiedziec o kraju który ma gdzieś własnych królów i który jest wobec niego niewdzieczny i buntownieczy bez wyraźnego powodu! chciał zreformować masy społeczne ale uważał, że lud nie jest sie sam zmienić i jedyna drogę do zmian widział w absolutyzmie oswieconym. wiec był zdecydowanym zwolennikiem absolutyzmu ale oswieconego. Sadze ze tu nalezy upatrywac roznicy miedzy wikipedia a podrecznikiem. Podrecznik okresla stosunek woltera do absolutyzmu a wiki do absolutyzmu oswieconego.