Hemofilia jest cecha sprzezona z plcia, co oznacza ze warunkujacy ja gen jest zlokalizowany w chromosomie X. Litera H oznaczono allel dominujacy (zapewnia prawidlowe krzepniecie krwi), litera h-allel recesywny (hemofilia/0. kobieta nosicielka (XHXh) poslubila zdrowego mezczyzne (XhY). podaj genotypy i fenotypy dzieci tej pary. przedstaw odpowiednia krzyzowke

2

Odpowiedzi

2010-01-15T12:09:28+01:00
Hemofilia jest cecha sprzezona z plcia, co oznacza ze warunkujacy ja gen jest zlokalizowany w chromosomie X. Litera H oznaczono allel dominujacy (zapewnia prawidlowe krzepniecie krwi), litera h-allel recesywny (hemofilia/0. kobieta nosicielka (XHXh) poslubila zdrowego mezczyzne (XhY). podaj genotypy i fenotypy dzieci tej pary. przedstaw odpowiednia krzyzowke

XhY x XHXh :P

Xh Y
XH XHxh XHY
n. z
Xh XhXh XhY :F1
ch. ch.

n- nosiciel
z - zdrowy
ch - chory

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-15T15:51:29+01:00
P: kobieta - XHXh x mężczyzna XhY
G: XH, Xh, Xh, Y
F: XHXh, XHY, (XhXh) - letelność, XhY

Dzieci: 1 chłopiec chory, 1 chłopiec zdrowy, 1 dziewczynka nosicielka, 1 dziewczynka o genotypie XhXh nie urodzi się - gdyż w takim przypadku hemofilia jest śmiertelna i następuje tzw. letalność.

fenotyp 2:1
genotyp 1:1:1