Odpowiedzi

2010-01-15T17:26:45+01:00
Streszczenie Przygód Tomka Sawyera jest dosłownie chyba na każdej stronie typu ściąga.pl
baśń:
- ma zawsze szcześliwy koniec
- zaczyna się od słów 'za górami za lasami' , 'dawno dawno temu' itp.
- występują przedmioty o magicznych właściwościach
- dobro walczy ze złem i wygrywa
to skrócona notatka z lekcji, powinno być dobrze :)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-15T17:39:52+01:00
Baśń jest utworem nasyconym cudownością związaną z wydarzeniami magicznymi.
Ukazuje ona dzieje ludzkich bohaterów swobodnie przekraczających granice między światem poddanym motywacjom realistycznym a sferą działania sił nadnaturalnych.
Fantastyczny świat baśni jest zaludniony krasnoludkami, skrzatami, czarownicami, wróżkami, dobrymi i złymi duchami, królewiczami, rycerzami.
Konstrukcja zdarzeń fabularnych jest nieskomplikowana.
Zdarzenia rozgrywają się w nieokreślonym miejscu i czasie.
Schemat kompozycyjny oparty jest na tryumfie dobra nad złem.
Baśń utrwala zasadnicze elementy ludowego światopoglądu:
- wiarę w nieustającą ingerencję mocy nadprzyrodzonych,
- antropomorficzną wizję przyrody,
- niepisane normy moralne,
- ideały sprawiedliwych zachowań. 2 2


--------------------------------------------------------------------------------



) Jak jest zbudowana:
-pisana prozą,
-o zdarzeniach opowiada narrator,
-we wstępie i zakończeniu charakterystyczne zwroty: ,,Dawno, dawno temu..." , ,,Za górami, za lasami...",
-na ogół kończy się szczęśliwie.

b) Kim są bohaterowie:
-postaci realistyczne występują obok bohaterów fantastycznych, obdarzonych nadludzką mocą (wróżki,krasnoludki,czarownice,smoki),
-bohaterowie kontrastują ze sobą (dobra i zła wróżka,dobra i zła córka,dobry i zły król),
-ożywiona przyroda (uosobienie) np: mówiące zwierzęta, czująca, myśląca stokrotka.

c) Gdzie i kiedy rozgrywają się wydarzenia:
-miejsce nieokreślone (,,Za górami, za lasami..."),
-czas nieokreślony, odległa przeszłość (,,Dawno, dawno temu...").

d) Jakie motywy są dla niej typowe:
-motywy wędrowne np: wróżki, smoki, przemiany w królewnę,
-charakterystyczne rekwizyty: różdżka latające przedmioty.

e) Jaką funkcję pełnią:
-funkcja dydaktyczna, poprzez wynikające z baśni morał (dobro zwycięża ze złem,uczciwość zostaje wynagrodzona,przekazuje ludową mądrość,ponadczasowe prawdy)