Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-15T18:43:56+01:00
Aa więc tak.;)

Piszesz np.
kwas siarkowodorowy
Siarka to S, a wodór to H
Piszesz symbole od końca, czyli będzie HS
wodór jest jednowartościowy więc nad wodorem stawiasz rzymską jedynkę a siarka jest dwuwartościowa więc nad siarką piszesz rzymską dwójkę. Indeksy stechiometryczne wpisujesz metodą ''na krzyż'' przy czym jeśli jest jedynka nad jakimś symbolem to jej nie piszesz.
W efekcie wychodzi H(małe 2)S.

Mam nadzieję, że pomogłam. ;))
2010-01-15T19:40:19+01:00
Współczynnik to nie indeks:) chodzi o reakcje raczej:) nie znam konkretnego sposobu i metody,( chyba ze to reakcje redoks wtedy ustalamy reakcjami połówkowymi) po prostu się liczy atomy po jednej i drugiej stronie i pisze tak aby po jednej i drugiej stronie było tyle samo atomów poszczególnych pierwiastków np.
Ca(OH)₂ + Na₃PO₄ -> Ca₃(PO₄)₂ + NaOH - pierwotna reakcja
- patrzymy na prawą stronę, mamy tam 3 at. wapnia, a po lewej jeden wiec dopisujemy 3 przed Ca(OH)₂:
3Ca(OH)₂ + Na₃PO₄ -> Ca₃(PO₄)₂ + NaOH
-teraz patrzymy na reszty kwasu fosforowego po prawej, mamy ich 2 a po lewej 1 wiec dopisujemy 2 przed Na₃PO₄:
3Ca(OH)₂ + 2Na₃PO₄ -> Ca₃(PO₄)₂ + NaOH
-teraz liczymy at. sodu po lewej mamy ich sześć, a po prawej 1, wiec dopisujemy 6 przez NaOH:
3Ca(OH)₂ + 2Na₃PO₄ -> Ca₃(PO₄)₂ + 6NaOH
-na koniec aby sprawdzic czy sie zgadza liczymy wodory i tleny, jesli sie nie zgodzą musimy spróbowac innej liczby