Czy moglibyście mi wypisać środki stylistyczne nie muszą być wszystkie ale by było wspaniale. Z góry dziękuje.

Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy;
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek.
Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał;
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy - usnęło.

A szlachta ciągle pije i wiwaty wznosi:
Napoleona, Wodzów, Tadeusza, Zosi,
Wreszcie z kolei wszystkich trzech par zaręczonych,
Wszystkich gości obecnych, wszystkich zaproszonych,
Wszystkich przyjaciół, których kto żywych spamięta
I których zmarłych pamięć pozostała święta!

I ja tam z gośćmi byłem, miód i wino piłem,
A com widział i słyszał, w księgi umieściłem.
(Księga XII wersy843-863)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-15T20:57:05+01:00
Przykłady:
Epitet-(wieczór) ciepły, cichy
Przenośnia(metefora): Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany
Personifikacja:Słońce spuściło głowę
Przerzutnia:których kto żywych spamięta
I których zmarłych pamięć pozostała święta!
Zdrobnienie: chmurkami
Archaizm: spamięta
Neologizm: pożółkniał

Jak coś nie tak to nie ja;) co do ostatniego nie jestem do końca pewna:(
3 3 3
2010-01-15T20:57:06+01:00
Metafora (przenośnia) np ,,Chmurki wróżą pogodę "
animizacja np ,,Słońce spuściło głowę"
anafora (powtórzenie na początku wersu np
,,Wreszcie z kolei wszystkich trzech par zaręczonych,
Wszystkich gości obecnych, wszystkich zaproszonych,
Wszystkich przyjaciół, których kto żywych spamięta"
zdrobnienia np ,, chmurki"
epitety np ,, ciepły wieczór"