Napisać referat na temat Kaszub jakieś ciekawostki nie dłuższy niż na 5 minut.na poziomie 3kl ponadgimnazjalna :)
w razie pytań gg:18391588
do poniedziałku:)
z góry wielkie dzięki:)
i żeby z neta nie było kropka w kropkę bo w tedy zgłaszam spam.

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-16T18:23:59+01:00
Kaszuby to historyczna kraina w Polsce. Jest częścią Pomorza. Zamieszkują ją Kaszubi.
Kaszuby dzieli się na 5 regionów kulturowo-językowych. Są to:

1. Norda
2. Westrzódk
3. Pôłnié
4. Zôpôd
5. Trzëgard (Nazwy wysłała mi kuzynka na gg)

Z Kaszubami związane są także legendy. Tytuł zbioru legend to: ,,Legendy kaszubskie".

Słownik geograficzny Królestwa Polskiego, uznawał miasto Wejherowo za stolicę Kaszub.

Miasta Kaszub to: Wejherowo, Kartuzy, Żukowo, Puck, Chojnice, Bytów, i Kościerzyna .

--Tyle wiem.--
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-16T20:16:59+01:00
Kaszubi to zachodniosłowiańska grupa etniczna zamieszkująca Pomorze Gdańskie i wschodnią część Pomorza Zachodniego
Można wyróżnić to:

1.Bylaców
2.Gachów
3.Józów
4.Krubanów
5. Lesaków
6.Morzanów
7.Rybaków
8.Zaboraków

Wejherowo uznawany jest za stolicę Kaszub.
Miasta Kaszub to: Wejherowo, Kartuzy, Żukowo, Puck, Chojnice, Bytów, i Kościerzyna .Kaszubi stanowią typową ludność pogranicza, która w ciągu wieków żyła na terytorium które nie należało bezpośrednio do danego państwa.Kaszubi posiadają owswoje programy w językuojczystym czyli kaszubskim : Rodnô zemia i Tedë jo.
Zemia rodnô – kaszubska pieśń patriotyczna, używana przez część Kaszubów jako hymn.
Autorem hymnu jest Jan Trepczyk.jest ich około pól miliona.
Kultura:
Gwara -odrębna, trudna,
barwne stroje ludowe,
pieśni,
niepowtarzalne instrumenty muzyczne,
sprzęty,
zwyczaj zażywania tabaki