Zadanie z tematu Układy równań klasa 2.
Profesor zapytany o swoj wiek odpowiedzial:
-siedem lat temumoja uczelnia bylo ode mnie siedem razy starsza. Siedemdziesiąt lat temy była odemnie starsza siedemdziesiąt razy.
W którym roku ów profesor wypowiadal te slowa? Ile mial wtedy lat.
Uniwersytet załozony w 1364 r.
Prosze o odpowiedz z dzaiłaniami

2

Odpowiedzi

  • Sunn
  • Rozwiązujący
2010-01-16T18:04:36+01:00
X - rok wypowiedzenia slow
y - wiek profesora 7 lat przed wypowiedzeniem slow


x-7-1364=7y
x-70-1364=70(y-63)


wystarczy to rozwiazac. Wyjdzie x=1854 a y=69. Wiec slowa wypowiedzial w 1854, jak mial 76 lat.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-16T18:04:45+01:00
P - wiek profesora
u - wiek uczelni
u-7=7(p-7)
u-70=70(p-70)

u-7=7p-49
u-70=70p-4900

u-7p=-49+7
u-70p=-4900+70

u-7p=-42
u-70p=-4830

drugie równanie mnoże razy (-1)

u-7p=-42
-u+70p=4830

dodaję oba równania do siebie
-7p+70p=-42+4830
63p=4788
dzielę obie strony przez 63
p=76
profesor ma zatem 76 lat

jeszcze wiek uczelni
u-7p=-42
u-7 * 76=-42
u-532=-42
u=-42+532
u=490

wiek uczelni to 490 lat

1364 + 490=1854
powiedziano to w 1854 roku

Czekam na naj:P