Młot o masie 1,2 tony spada na sztabkę żelaza o masie 2 kag z prędkością o wartości 5 m/s. Oblicz o ile stopni celsjusza ogrzeje się sztabka.Jeżeli przyjmiemy,że zostanie jej przekazana tylko połowa energii młota.

DOKŁADNE OBLICZENIA !!!
daje naj !

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-16T21:25:28+01:00
Policzmy najpierw energię kinetyczną
Ek=mv^2 /2
Ek=15 000 J
zostaje wykorzystana połowa energi wiec
Q=1/2 Ek= 7500 J
Q=m*Cz*ΔT
ΔT=Q/(Cz*m)
Cz- trzeba odszukać w tabelach dla żelaza ciepło właściwe i wyliczyc. Powodzenia
1 1 1
2010-01-16T21:30:23+01:00
Zmiana Ew (energii wewnętrznej) sztabki będzie równa połowie energii kinetycznej spadającego na nią młota. Wzór na Ew przekształcamy dla zmiany temperatury, która wynosi ~8,4

Rozwiązanie w załączniku pozdrawiam!