Młot o masie 1,2 tony spada na sztabkę żelaza o masie 2 kag z prędkością o wartości 5 m/s. Oblicz o ile stopni celsjusza ogrzeje się sztabka.Jeżeli przyjmiemy,że zostanie jej przekazana tylko połowa energii młota.

DOKŁADNE OBLICZENIA !!!
daje naj !

2

Odpowiedzi

2010-01-16T20:04:08+01:00
0,5 Ek = Q
0,5 m *V^2/2 = mAU * cAU * delta T ; mAu= masa złota, cwAu=ciepło właściwe złota
delta T = m*V^2/ cw *mAu
10 3 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-16T21:10:45+01:00
Wg mnie tak:

m młota =1,2t = 1200kg
m żelaza = 2kg
v młota = 5m/s
Q = 1/2 Ek młota
delta T (zmiana temperatury) = ?

Ek = 1/2mv²
Ek = 1/2 * 1200kg * (5m/s)² = 600kg * 25m²/s² = 15 000J
Q = 1/2Ek = 15 000J/2 = 7500J

Q=m*c*deltaT
deltaT = Q / m*c

cFe (ciepło właściwe żelaza) = 460 J/kg°C

deltaT = 7500J / 2kg * 460 J/kg°C = 7500J / 920J°C = 8,15°C

W razie pytań lub wątpliwości - napisz
16 4 16