1. Oblicz stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 25 g cukru w 165 g wody.
2 Odczytaj z wykresu rozpuszczalność KCl w wodzie o temperaturze 50 stopni Celsjusza.
3.Ile gram soli należy rozpuścić, aby otrzymać 250g roztworu 15- procentowego?

2

Odpowiedzi

2010-01-17T11:50:22+01:00
1). Cp=Ms/Mr*100% Mr=165+25=190g Cp=25g*100%=2500% Cp=2500%/190=13,15%

Cp stężenie procentowe Ms masa substancji Mr masa roztworu

3). 250*15%=37,5g soli
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-17T17:49:39+01:00
Zadanie 1:
wzór na stężenie % :
Cp = (m sub *100%) : m r-ru
gdzie:
Cp = stęzenie %
m sub = masa substancji = 25g
m r-ru = masa roztworu = (m sub + m wody) = 25 + 165 = 190g

podstawiamy do wzoru:
Cp = (25*100%):190
Cp = 2500 : 190
Cp = 13,16 % >> stęzenie procentowe tego roztworu

zadanie 2 >>> akurat nie ma tablicy rozp. przy sobie

zadanie 3:
wzór na stężenie % :
Cp = (m sub *100%) : m r-ru
gdzie:
Cp = stęzenie % = 15%
m sub = masa substancji = x g
m r-ru = masa roztworu = (m sub + m wody) = x + y = 250g

podstawiamy do wzoru:
15 = (x*100%):250
15= 100x : 250 || *250
15 * 250 = 100x
3750 = 100x || :100
37,5g = x >> tyle nalezy rozpuścić soli

250 - 37,5 = 212,5g >>> masa wody