1 ) Podkreśl równanie, które dotyczy podanego zadania. Rozwiąż i wynik sprawdź z warunkami zadania . ;)

Janek w czasie wakacji jeden miesiąc poświęcił na pracę zarobkową. Najpierw ścinał trawnik u sąsiadów, a potem na wsi zbierał truskawki, za które otrzymał dwa razy większe wynagrodzenia niż za ścinanie trawy i jeszcze 25zł, a za pomoc przy żniwach otrzymał 3 razy tyle pieniędzy co za poprzednie prace razem. Za miesiąc pracy zarobił 580zł . Jakie wynagrodzenie otrzymał Jacek za poszczególne prace ?

a ) 9x + 75 = 580
b ) 14x + 100 = 580
c ) 12x + 25 = 580
d ) 12x + 100 = 580

proszę o analizę zadania i sprawdzenie z warunkami zadania ;)

3

Odpowiedzi

2010-01-17T15:26:58+01:00
Jeżeli x oznacza wynagrodzenie Janka za pierwszą pracę, to z treści zadania wynika, że
2x+25 to wynagrodzenie za drugą pracę, a
3(x+2x+25) to wynagrodzenie za trzecią pracę
Otrzymujemy zatem równanie:
x+2x+25+3(x+2x+25)=580
3x+25+3x+6x+75=580
12x+100=580 ==> odpowiedź d jest prawidłowa
Rozwiązujemy:
12x=480
x=40
2x+25=105
3(x+2x+25)=3(40+105)=3*145=435

Odp: W pierwszej pracy Janek zarobił 40zł, w drugiej 105zł, a w trzeciej 435zł.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-17T15:27:07+01:00
Janek w czasie wakacji jeden miesiąc poświęcił na pracę zarobkową. Najpierw ścinał trawnik u sąsiadów, a potem na wsi zbierał truskawki, za które otrzymał dwa razy większe wynagrodzenia niż za ścinanie trawy i jeszcze 25zł, a za pomoc przy żniwach otrzymał 3 razy tyle pieniędzy co za poprzednie prace razem. Za miesiąc pracy zarobił 580zł . Jakie wynagrodzenie otrzymał Jacek za poszczególne prace

x - wynagrodzenie za ścinanie trawników
2x + 25 - wynagrodzenie za zbieranie truskawek
3(x+2x+25) = 3(3x+25) = 9x + 75 - wynagrodzenie za pomoc przy żniwach

x+2x+25+9x+75=580
12x+100=580

więc odp. d

teraz rozwiązujemy:

12x+100=580
12x=480
x=40zł - wynagrodzenie za ścinanie trawników

2*40+25=80+25=105zł - wynagrodzenie za zbieranie truskawek

9*40+75=360+75=435zł - wynagrodzenie za pomoc przy żniwach

40zł + 105zł + 435zł = 580zł.

Jacek otrzymał 40zł za ścinanie trawników, 105zł za zbieranie truskawek i 435 zł za pomoc przy żniwach.


1 5 1
2010-01-17T15:29:55+01:00
Scinanie trawników -y
zbierani truskawek - 2y + 25
żniwa - (2y+ 25 + y) x 3
y + 2y + 25 + (2y + 25 + y) x 3 = 580
3y + 25 + (3y + 25) x 3 = 580
3y + 25 + 9y + 75 = 580
12y + 100 = 580
12y = 580 - 100
12y = 480
y = 480 : 12
y = 40
Scinanie trawników - 40
zbieranie truskawek - 40 x 2 + 25 =105
żniwa - (40 + 105) x 3 = 145 x 3 =435