Odpowiedzi

2010-01-17T15:38:31+01:00
Promieniotwórczość - to zjawisko samorzutnego rozpadu jąder połączone z emisją cząstek alfa, cząstek beta, promieniowania gamma.
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-17T16:05:31+01:00
1) Rodzaje promieniowania naturalnego: α, β i γ (alfa, beta i gamma)

• Promienie α mają najmniejszy zasięg i przenikliwość. Zatrzyma je kartka papieru.
• Promienie β przenikają przez 1-2 centymetrowa warstwe ludzkiego ciala lub wody. Zatrzyma je płytka aluminiowa (z glinu) o grubości kilka milimetrów.
• Promienie γ (fale elektromagnetyczne) mają największy zasięg i przenikliwość. Zatrzyma je gruba płyta z betonu lub ołowiu.

2) Promieniotwórczość (radioaktywność) - właściwość niektórych jąder atomowych polegająca na samorzutnej przemianie tego jadra w inne jadro atomowe.

Promieniotwórczość dzielimy na:
a) naturalną - pierwiastki promieniotwórcze samoistnie ulegają rozpadowi
b) sztuczną - wywołana jest bombardowaniem jąder danego pierwiastka (np. protonami, neutronami)

A tego zbiorku zadań nie mam :P
16 4 16