Prosze na dzisiaj o zrobienie 2 zadan daje naj.









1.cenę towaru obnizono o 25% a nastepnie nową cenę obnizono jeszcze o 20%.Po dwoch obnizkach cena towaru jest rowna 6 zł.Oblicz cene towaru przed obnizkami i podaj o ile procent zmniejszyla sie cena w wyniku obydwu obnizek.










2.Zbyszek i Natalka mają razem 200 zł oszczednosci.Gdyby oszczednosci Zbyszka zmalaly o 30% a Natalki wzrosly o 30% wowczas Natalka miałąbyy o 20 zł wiecej niz zbyszek.Ile oszczednosci ma Zbyszek a ile Natalka.

2

Odpowiedzi

2010-01-17T16:09:41+01:00
X -cena towaru przed obniżka
x - 0.25x = 0.75x
0.2 * 0.75x = 6
0,15x = 6 / * 100
15x = 600
x= 40

Cena po pierwszej 40 po drugiej 6
6/40 * 100% = 15 %


2. x ilość oszczednosci Zbyszka
y ilośc oszczędnosci Natalii

x + y= 200zł
x-0,3x=y+0,3y-20
200-x=y
0,7x=200-x+0,3(200-x)-20
200-x=y
0,7x=200-x+60-0,3x-20
200-x=y
0,7x+x+0,3x=200+60-20
200-x=y
2x=240
200-x=y
x=120zł-ilość kasy Zbyszka
y=80zł-ilość kasy Natalki
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-17T16:14:37+01:00
1.
x - początkowa cena
obniżna o 25% = cena po obniżce - 75% początkowej
obniżka o 20% = cena po obniżce - 80% ceny po I obniżce

(0,75x)*0,80=6 /:0,80
0,75x=7,5 (cena po I obniżce) /:0,75
x=10

Odp.: Początkowo towar kosztował 10 zł, a po I obniżce kosztował 7,5 zł.

2.
x- oczszędności Zbyszka
200-x -oszczędności Natalki

0,7x=1,3(200-x)-20
0,7x=260-1,3x-20
0,7x=240-1,3x /+1,3x
2x=240 /÷2
x=120

120 - oszczędności Zbyszka
200-120=80 zł - oszczędności Natalki

Odp.: Zbyszek ma 120 zł oszczędności, a Natalka 80 zł.