Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-17T17:45:54+01:00
Turcja (kilka wojen w latach 1620-1699)
przyczyny:
- zaborcza polityka Turcji w XVII wieku,
- najazdy Tatarow na Polske i Kozakow na Turcje,
- mieszanie sie Polski w sprawy zaleznej od Turcji Moldawi
wydarzenia:
- wyprawa wojsk polskich a teren Moldawi-kleska w bitwie pod Cecora 1620 (Polska : wojska turecko-tatarskie; wygrana sil turecko-tatarskich; dowodcy polscy: Zilkiewicz, Koniecpolski, Gratiani)
- najazd turecki na Polske - bitwa pod Chocimiem 1621 (nieroztrzygnieta, taktyczna wzgrana Polski; dowodca Polski: Chodkiewicz)
- najazy Turecki na Polske - traktat w Buczaczu i utrata przez Polske Podola 1672
- bitwa pod Chocimiem 1673 ( wzgrana Polakow; dowodcy polscy: Sobieski, Radziwill, Wisniowiecki)
- bitwa pod Wiedniem 1683 (wzgrana koalicji antytureckiej; dowodcy polscy: Jan III Sobieski)
ostateczne rezultaty:
- w 1699 zostal podpisany pokoj z Turcja w Karlowicach - Turcja oddala Polsce Podole.

Powstanie Chmielnickiego 1648-1655
- powstanie kozactwa i chlopstwa ukrainskiego pod przywodztwem Chmielnickiego przeciwko szlachcie polskiej,
- wygrana Polakow, uznanie zwierzchnosci Rzeczpospolitej nad Ukraina,
- dowodcy polscy: Wisniowiecki, Radziwill, Jan II Kazimierz Waza, Girej)

Potop Szwedzki 1655
- szwedzki najazd na Polskę,
- zwyciestwo Polski,
- dowodcy polscy: Jan II Kazimierz, Czarniecki, Hohenzollen.
Formalnie zakonczony pokojem w Oliwie w 1660, potwierdzil on warunki wczesniejszych ukladow. Inflantz znalazly sie pod panowaniem Szwecji, rejon ujscia Wilsz pozostal w rekach Polakow. Kroj Jan Kazimierz zrzekl sie tytulu Krola Szwecji (po 20 latach).

mam nadzieje ze pomocne :d
2010-01-17T17:49:04+01:00
Wysyłam Ci moje notatki na ubiegłoroczny spr. z XVII wieku. Tam dokładnie rozpisałam podane przez ciebie wojny.
z Turcją (1673- 1699) - wojna z Turcją w II połowie XVII w.
powstanie Chmielnickiego - Powstanie Chmielnickiego etap I i II Potop szwedzki - wojna ze Szwecją w II połowie XVII wieku.
Otwieraj przez worda.