Odpowiedzi

2010-01-17T19:08:33+01:00
Budował zamki.
ustanowił prawo.
wprowadził srebrne grosze.
zakładał wsie i miasta.
wybudował Akademię Krakowską
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-17T19:08:57+01:00
Proszę:

zasługi Kazimierza Wielkiego

- zapłacił czeskiemu królowi ogromną sumę pieniędzy, aby ten zrzekł się Polskiej korony,
-król zawarł z zakonem Krzyżackim ,,pokój wieczysty'' w Kaliszu. Na jego mocy zostawił Krzyżakom Pomorze jako wieczystą jałmużnę króla polskiego,
- ujednolicił walutę wprowadzając srebrne grosze,
-ulepszył system ceł i podatków, co zwiększyło wpływy do skarbca. Za te pieniądze wybudował zamki i mury obronne w miastach
-podbił Ruś Halicką
- uporządkował prawo,
- w 1364 roku założył Akademię Krakowską,
-przyłączył do Polski część Mazowsza a część podporządkował sobie jako lenno.

Miałam ostatnio z tego sprawdzian xD. Chyba wystarczy tyle jego zasług, no nie? =]
1 5 1
2010-01-17T19:11:59+01:00
1.założenie uniwersytetu krakowskiego
2.przeprowadzenie kodyfikacji prawa polskiego
3.wybudowanie wiele zamków i murów obronnych aby wzmocnić obrone państwa
4.bicie monet srebrnych-grosze krakowskie na wzór monet czeskich