W torebce były irysy i krówki. Z bliżej nieznanych przyczyn z torby zniknęła połowa irysów i trzecia część krówek,łącznie 18 cukierków.W rezultacie w torebce zostało tyle samo irysów co krówek.Ile cukierków zostało w torebce?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-17T19:38:53+01:00
X - irysy
y - krówki
1/2x + 1/3y = 18 (tyle zniknęło z torebki)
1/2x = 2/3y (zostało tyle samo irysów, co krówek, została połowa irysów i 2/3 krówek)
2/3y + 1/3y = 18 (skoro 1/2x = 2/3y, to za 1/2x możemy podstawić 2/3y)
3/3y czyli 1y = 18
krówek mamy 18
18/3 = 6 (tyle to 1/3 krówek)
2/3y = 6*2 = 12
1/2x = 2/3y
1/2x = 12
x = 24
Były 24 irysy i 18 krówek = 42 cukierki
Sprawdzamy:
Zniknęła 1/2 irysów: 24/2 = 12
Zniknęła 1/3 krówek: 6
Zniknęło 18 cukierków: 12+6
42 - 12 - 6 = 42 - 18 = 24
2010-01-17T22:46:53+01:00
½x + ⅓y = 18
½x = ⅔y
⅔y + ⅓y = 18
18/3 = 6
⅔y = 6 * 2 = 12
½x = ⅔y
½x = 12
x = 24
Były 24 irysy i 18 krówek = 42 cukierki