Odpowiedzi

2010-01-18T11:00:08+01:00
W układzie SI ciężar właściwy wyraża się w N/m3 (niutonach na metr sześcienny), co oznacza, że ciężar właściwy jest liczbą mówiącą o tym ile niutonów waży 1 metr sześcienny substancji.
Ciężar właściwy jest miarą ciężkości cieczy. Woda destylowana ma określony ciężar 1.000 w temperaturze 15°C i jest wykorzystywany jako punkt odniesienia.
Ciężar właściwy wody wynosi:
γwody = 9810 N/m3
1 litr wody = 1kg = 9,81N
1Pa = 1N/m2
F = 1cm2 wody = 0,00981N
N = hxF = 10x0,00981N
N = 0,0981N
P = 0,0981N/cm2 = 981Pa
Odp. Na dno naczynia o wysokości 10 cm woda wywiera ciśnienie 981 Pa.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T11:06:00+01:00
Wzór:
p = hqg
p = ciśnienie
h = wysokość
q = gęstość cieczy
g = przyśpieszenie ziemskie

Dane:
h=1cm = 0,1m
g = 9,81m/s² ~ 10m/s² (nie wiem, którą wartość g zwykle bierzecie pod uwagę, więc poniżej policzę dla obydwu)
q wody = 1000kg/m³

dla g = 9,81m/s²
p=0,1m * 1000kg/m³ * 9,81m/s² = 981Pa = 0,98kPa

dla g = 10m/s²
p = 0,1m * 1000kg/m³ * 10m/s² = 1000Pa = 1kPa
5 2 5