Państwo Wodzińscy zużyli w marcu 6m³ wody zimnej i 7m³ wody ciepłej. Zapłacili za to 54 zł. W kwietniu za zużycie 7m³ wody zimnej i 6m³ wody ciepłej zapłacili 50zł. Ceny wody w marcu i kwietniu były takie same. Ile kosztuje 1m³ wody zimnej, a ile ciepłej?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T14:55:25+01:00
1m² wody ciepłej kosztuje o 4 zł więcej niż 1 m² zimnej wody.
54 zł - 4zł * 7 = 54 zł - 28 zł = 26 zł
26 zł / 13 = 2 zł
Odp. 1m² wody zimnej kosztuje 2 zł, a wody ciepłej 6zł.
2010-01-18T15:04:46+01:00
Szukane:
z- cena 1m3 wody zimnej
c- cena 1m3 wody ciepłej
Rozwiązanie:

I równanie dotyczy marca: 6*z+7*c=54 =>
6*z=54-7*c /6
z=9-(7/6)*c

II równanie dotyczy kwietnia: 7*z+6*c=50 =>
(podstawiam za "z" I równania)
7*[9-(7/6)*c]+6*c=50
63-(49/6)*c+(36/6)*c=50
63-(13/6)*c=50
-(13/6)*c=50-63
-(13/6)*c=-13 / -(13/6)
c=-(13/1) * - (6/13)

c=6 [zł za m3]

"c" podstawiamy do równania I:
z=9-(7/6)*6
z=9-7

z=2 [zł za m3]