Uzupełnij tekst.

Po zwycięstwie nad armią..............Ateny stały się najsilniejszą polis w Helladzie. Potęga Ateńczyków i sposób, w jaki traktowali sprzymierzeńców, przyczyniły się do wybuchu wojny ze ............... . Zmagania zakończyły się zwycięstwem ............... i doprowadziły do upadku świetności Grecji. Spory Greków wykorzystał król Macedonii - ................, który w 338 r. p.n.e. podporządkował sobie Helladę. Po śmierci monarchy rządy przejął jego syn............. . W ....... r. p.n.e. rozpoczął wyprawę przeciwko imperium perskiemu. Pokonał wojska króla ........... w bitwach pod ............. oraz ............ . Wkrótce opanował terytorium należące do Persji i dotarł aż do ........... . Dzięki talentowi przywódczemu i ważnym dokonaniom otrzymał przydomek .............. . Po jego śmierci imperium macedońskie rozpadło się na kilka państw, w których rządzili dawni ......... armii. W wyniku podbojów kultura ............ rozpowszechniła się w Azji oraz Egipcie. Z czasem obyczaje Greków łączyły się ze wschodnimi tradycjami. W ten sposób powstała kultura ...................... .

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T17:59:19+01:00
Po zwycięstwie nad armią perską Ateny stały się najsilniejszą polis w Helladzie. Potęga Ateńczyków i sposób, w jaki traktowali sprzymierzeńców, przyczyniły się do wybuchu wojny ze Spartą . Zmagania zakończyły się zwycięstwem Sparty i doprowadziły do upadku świetności Grecji. Spory Greków wykorzystał król Macedonii - Filip II , który w 338 r. p.n.e. podporządkował sobie Helladę. Po śmierci monarchy rządy przejął jego syn Aleksander . W 334 r. p.n.e. rozpoczął wyprawę przeciwko imperium perskiemu. Pokonał wojska króla Dariusza III w bitwach pod Issos oraz Gaugamelą . Wkrótce opanował terytorium należące do Persji i dotarł aż do Indii . Dzięki talentowi przywódczemu i ważnym dokonaniom otrzymał przydomek Wielki . Po jego śmierci imperium macedońskie rozpadło się na kilka państw, w których rządzili dawni dowódcy armii. W wyniku podbojów kultura grecka rozpowszechniła się w Azji oraz Egipcie. Z czasem obyczaje Greków łączyły się ze wschodnimi tradycjami. W ten sposób powstała kultura hellenistyczna .
37 4 37
2010-01-18T18:07:12+01:00
Po zwycięstwie nad armią perską Ateny stały się najsilniejszą polis w Helladzie. Potęga Ateńczyków i sposób, w jaki traktowali sprzymierzeńców, przyczyniły się do wybuchu wojny ze Spartą . Zmagania zakończyły się zwycięstwem Sparty i doprowadziły do upadku świetności Grecji. Spory Greków wykorzystał król Macedonii - Filip II , który w 338 r. p.n.e. podporządkował sobie Helladę. Po śmierci monarchy rządy przejął jego syn Aleksander . W 334 r. p.n.e. rozpoczął wyprawę przeciwko imperium perskiemu. Pokonał wojska króla Dariusza III w bitwach pod Issos oraz Gaugamelą . Wkrótce opanował terytorium należące do Persji i dotarł aż do Indii . Dzięki talentowi przywódczemu i ważnym dokonaniom otrzymał przydomek Wielki . Po jego śmierci imperium macedońskie rozpadło się na kilka państw, w których rządzili dawni dowódcy armii. W wyniku podbojów kultura grecka rozpowszechniła się w Azji oraz Egipcie. Z czasem obyczaje Greków łączyły się ze wschodnimi tradycjami. W ten sposób powstała kultura hellenistyczna .
39 1 39