Zad. 1

Wyjaśnij, dlaczego słowo ''Targowica'' stało się synonimem zdrady narodowej.

Zad. 2

Wpisz do tabelki wszystkie znane Ci zasługi Stanisława Augusta Poniatowskiego, a także argumenty przeciwko niemu. Następnie dokonaj oceny panowania króla.

i tak mniej wiecej wygląda ta tabelka :


___________________________________________________________________
Stanisław August Poniatowski | Stanisław August Poniatowski był złym
był dobrym królem, ponieważ: | królem, ponieważ :
_______________________________|___________________________________
........................................... |................................................
........................................... |................................................
........................................... |................................................
........................................... |................................................
........................................... |................................................
_______________________________|___________________________________
Ocena:
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
___________________________________________________________________


no to to jest ta tabelka

prosze zróbcie mi to ! mam to n jutro !!! DAJE NAJLEPSZĄ !!!!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T18:24:43+01:00
Bo w targowicy zatrzymali sie zdradzieccy szlachcicie i tam gadali że niedadzą odebrać sobie swojich praw i zdradzili polskie bo poszli do carycy i za nimi poszli wojsko carskie.
Dobre: zniósł liberum veto ,wprowadził 20% podatku na księży i 10% na szlachte,zrobił reforme skarbu ,wojska,i prawo o miastach.zrobił monarchi dziedziczną,i konstytucje.
Złe:zrobiły że były zabory(nie bronił kraju),uginał sie pod naporem rosji,nie potrafił nakłonic francji angli na pomoc polsce ,nie wyszło mu wojsko (miało być 100tys. a zrobił 60tys.
7 3 7
2010-01-18T18:32:28+01:00
Targowica symbolizuje zdradę narodu, gdyż właśnie tam ogłoszono konfederację przeciwko Polski Konstytucji 3 Maja 1 maja 1792r.Wtedy to właśnie magnaci zdradzili kraj, ponieważ chcieli przywrócenia dawnego ustroju z prawami kardynalnymi.

* Stanisław August Poniatowski był dobrym królem, ponieważ:-
- dbał o rozwój sztuki - za jego czasów nastąpił na terenach Polski rozkwit kultury oświecenia
- utworzył Komisję Edukacji Narodowej

* Stanisław August Poniatowski był złym królem, ponieważ:
- pozwolił, aby caryca Katarzyna II zrobiła z niego marionetkę w rękach Rosji
- przedwcześnie skapitulował w czasie wojny polsko-rosyjskiej 1792, przystąpił do Targowicy oraz dobrowolnie abdykował na rzecz głównego rozbiorcy

Ocena panowania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego:

Według mnie Stanisław August Poniatowski nie był ani dobrym władcą jak np. Jan Sobieski ani złym władcą. Owszem przyczynił się do rozbiorów Polski i jej upadku, lecz dbał o rozwój szkolnictwa, kultury i sztuki. Był humanistą. Nie miał mocnego charakteru jak potrzebny był władcy Rzeczpospolitej w tym trudnym dla niej okresie. Zatem niesprawiedliwością było by stwierdzać, że był to zły i nieudolny król, ale też nie można jednoznacznie stwierdzić, iż był dobrym władcą.
8 4 8