Odpowiedzi

2010-01-18T18:31:05+01:00
Pająki i owady mają znaczące znaczenie w przyrodzie. Owady podczas lata zapylają kwiaty czyli je rozmnażają. Pająki zaś jedzą owady, które są słabe i nie dają im siły często też nie mogą zapylać kwiatków (te owady).
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T18:31:33+01:00
Pająki

* pająki są głównymi wrogami wielu szkodliwych gatunków owadów, np. zaleszczotek pospolity żywi się larwami moli, roztoczami, itp.
* ze względu na występowanie w dużych ilościach (np. na 1 m² pola koniczyny może występować od 160 do 250 pająków) mają ogromne znaczenie zwłaszcza w ekosystemach zmienionych przez gospodarkę ludzką;
* są regulatorami liczebności zwierząt (skorpiony, jadowite pająki);
* powodują niszczenie drzew, krzewów i innych upraw (wiele gatunków roztoczy ssie soki roślinne);
* atakują zgromadzone zapasy żywności i inne materiały (np. roztocz serowy, rozkruszek mączny);
* wywołują choroby:

OWADY
*zapylają kwiaty
*rozsiewają nasiona (np. muchówki)
*regulują liczebność zwierząt (owady drapieżne i pasożytnicze)
*przyspieszają rozkład materii organicznej
*produkują miód, mleczko pszczele, kit pszczeli, wosk pszczeli, jedwab
*wchodza w symbiozę z innymi organizmami (np. termity z mikroorganizmami rozkładającymi w ich jelitach celulozę, mrówki z mszycami lub grzybami)
*stanowią pokarm dla zwierząt
*pomagają człowiekowi w walce ze szkodliwymi owadami (biegacze, biedronki, gąsieniczki)
*powodują straty w uprawach (owocówka jabłecznikówka, pędraki chrabąszczy, stonka ziemniaczana, szarańcza)
*niszczą przedmioty codziennego uzytku (mole) oraz drzewostany (kornik, kołatek)
*przenosza drobnoustroje chorobotwórcze przyczyniając się do rozprzestrzeniania chorób (wesz ludzka- tyfus, komar widliczek- malaria, mucha tse-tse - śpiączka afrykańska, pchła- dżuma)
*wywołują choroby zwierzat i człowieka (giez owczy, giez bydlęcy)
*dostarczają substancji leczniczych (kantarydyna z majki kantarydy), barwników (czerwce, zwłaszcza czerwiec meksykański wykorzystywany do produkcji karminu), tkaniny ( z galasów galasówek), żywic i wosku (niektóre gatunki czerwca)
*owady synantropijne (żyjące w siedliskach człowieka) oprócz roznoszenia chorób zanieczyszczają domostwa, powodują powstawanie nieprzyjemnych zapachów, działają alergicznie, niepokoją ludzi kłuciem, żądleniem, gryzieniem.
4 3 4
2010-01-18T18:44:15+01:00
Pająki i owady mają bardzo duże znaczenie w przyrodzie. Owady podczas lata zapylają kwiaty czyli je rozmnażają. Pająki zaś jedzą owady, które są słabe i nie dają im siły często też nie mogą zapylać kwiatków.

;)
2 3 2