Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T18:35:28+01:00
Przez serce pompowana jest ciecz poprzez sieć krwionośnych naczyń oraz żył, dostarczając ona komórkom składników odżywczych i tlenu oraz usuwając trujące produkty z przemiany materii. jest ona substancją, która podtrzymuje życie. Krąży nieustannie wokoło całego organizmu, każdej komórce dostarczając pożywienia,
17 2 17
2010-01-18T18:42:04+01:00
Transport gazów oddechowych:
- Transport tlenu:
- ok. 3% tlenu, który dostaje się do krwi fizycznie rozpuszcza się w osoczu
- ok. 97% tlenu transportowane jest w erytrocytach w połączeniu z hemoglobiną powstaje tzw. oksyhemoglobina. Cząsteczka hemoglobiny składa się z czterech połączonych ze sobą łańcuchów białkowych dwa α (alfa) i dwa β (beta). Każdy z łańcuchów białkowych jest z cząsteczką związku organicznego zwanego henem (hem)

W środku cząsteczki hemu znajduje się atom żelaza dwu wartościowego Fe2+, który przyłącza nietrwale jedną cząsteczkę tlenu, nie zmieniając przy tym swojej wartościowości.
- Transport CO2
- Ok. 10% dwutlenku węgla rozpuszcza się w osoczu
- Ok. 20% dwutlenku węgla transportowane jest w połączeniu z białkami osocza i z białkową częścią hemoglobiny.
- Ok. 70% dwutlenku węgla transportowane jest w osoczu w formie jonów wodorowęglanowych HCO3-, które powstają w erytrocytach z H2O i CO2
27 4 27