1.Nazwij uczucia do ojczyzny wyrażone w "Apostofie" i "Inwokacji".
2.Oco prosi podmiot liryczny Matkę Boską w "Inwokacji"?
3.Jaki obraz ojczyzny przedstawia "Inwokacja"?
4.Jakimi środkami poetyckimi oddał piękno ojczystej ziemi?
wypisz je i podaj przykładny.
5.Określ genezę"Pana Tadeusz" na podstawie "Inwokacji".
ProszęĘ o poOmoc [!!]
DamM najJ..[!] (ważne) xD

2

Odpowiedzi

2010-01-18T19:56:18+01:00
1.Uczucia wyrażone w 'Apostrofie' i 'Inwokacji' to głównie : nostalgia.
2. Podmiot liryczny, prosi Matkę Boską by przeniosła go do jego ojczystego kraju, przynajmniej duchowo, bo wie on, iż w najbliższym czasie, fizycznie to nie będzie możliwe.
3. Inwokacja przedstawia Polskę, jako kraj piękny, urodzajny, bogaty, z piękną fauną i florą.
4.Podmiot liryczny używał :
Animizacji 'Ciche grusze siedzą'
Epitetu 'Gryka jak śnieg biała'
Hiperbola <tego nie jestem pewna> ' {...] moją duszę utęsknioną'
Matafory ' wyzłacane przenicą, posrebrzane żytem'
Peryfraza <odnosząca się do J.Kochanowskiego 'Na zdrowie'>
Porównanie '[...] jakby wstęgą, miedzą zieloną'
Przerzutnia 'Miedzą....zieloną '
Reminisencja <też pewna nie jestem> ale może być odnosząca do Kochanowskiego
Wykrzyknienie 'Litwo..Ojczyzno Moja!'

z pamięci tyle :)) ale poszukaj w internecie, jeśli to za mało
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T19:56:45+01:00
Pdomiot liryczny zwraca sie do Matki bozej:
-wyraza pewnosc dotyczaca ongerencji Maryi, ktora przywroci dla Polski wolnosc praz Panne Swieta o "duchowe przenisienie" na lono ojczyzny.

Obraz ojczyzny:
-przyroda jesy piekna

Uczucia podmiotu lirycznego:
-wyznanie tesknoty i znalezienia ojczyzny jego zycia, najcenniejsza jest dla niego ojczyzna,w ktorej pobyt docenia sie, wtedy, gdy sie ja opusci.

Srodki poetyckie:
-epitety: Panno Swieta, calej ozdobie
-porownania: gryka jak snieg biala
-apostrofy: Litwo!
-przenosnia: posrebrzanych zytem, bursztynowy swierzop
-przerzutnia: "Dzis pieknosc twa w calej ozdobie/ opisuje i widze, bo tesknie po tobie"
- anafora: "Gdzie bursztynowy swierzop, gryka jak snieg biala, / Gdzie panienskim rumiencem dziecielina pala"
-paraleizm skladniowy: "Wyzlacanych pszenica, posrebrzanych zytem"
-personifikacja: "ciche grusze siedza"
-animizacja: "ciche grusze siedza"
-rymy
a) dokladne: zdrowie-dowie
b) niedokladne: lono-uteskniona
c) gramatyczne: ludem-cudem
d) niegramatyczne: zdrowie-dowie
1 5 1