Odpowiedzi

2010-01-18T20:12:29+01:00
Były to słabe czasy dla Polski. Ta dynastia nie dbała wogóle o polityke naszego kraju. W skarbcu zaczynało brakować złota. W kraju jedynie rozwijała się lekko kultura, poniewaz to właśnie król August docenił Jana Sebastiana Bacha. Poza tym prawdopodobnie przez panowanie Sasów doszło do rozebrania Polski przez zaborców
9 3 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-18T20:13:59+01:00
W 1696r. zmarł jan III sobieski.w nowej elekcjiwybrany został królem Polski August II mocny Sas( z saksonii)-dynastia wettinów.panował w latach 1697-1733.August III Sas rządził w latach 1733-1763.czasy
saskie to czasy upadku Polski.Za czasów sasów łączyła polskę i saksonię unia personalna,sasi musieli zmienić religię z protestanckiej na katolicyzm.sasi dążyli do absolutyzmu,czemu zdecydowanie sprzeciwiała się szlachta a więc przeciwko władcy -Augustowi II zawiązywano liczne konfederacje.konfederacja łączy się z niepokojem i napięciami w kraju. August II mocny Sas wspierał Piotra pierwszego w wojnie ze szwecją,lecz szwedzi nie ustępowali aż do momentu bitwy pod Pottawą w1709r.(dzisiejsza ukraina),gdzie król szwedzi przegrał a z nim przegrał też leszczyński,który krótko sprawował władzę w Polsce w latach 1706-1709.Stąd wzięło się przysłowie 'Od sasa do lasa'. August II Sas odzyskał władzę w 1710r. ale jego stosunki ze szlachtą ciągle się pogarszały.król wtedy więc poszukał mediatora w sporze ze szlachtą-był to Piotr I.Pogodzenie nastąpiło w czasie sejmu niemego w 1717r-rosja narzuciła warunki porozumienia,poznała słabości polski.od tego momentu rozpoczęło się podporządkowywanie sobie Polski przez Rosję.szlachta sarmacka głosiła hasło'za króla pasa jedz pij i popuszczaj pasa' o raz'Polska nierządem stoi'(czyli w chaosie).w myśl tych dwóch porzekadeł czasy saskie były okresem dobrobytu szlachty,zajmowała się ona wtedy tylko własnymi sprawami,interesami.Uważała szlachta też,że polska przez swą słabość nie zagraża sąsiadom więc nie mają powodów do napadania na nią.Świadczyło to o głupocie szlachty.jest rok 1732.Traktat zawarty przez prusy,rosję i austrię odnoszący się do wyboru nowego polskiego króla z portugalii nazywano traktatem trzech czarnych orłów(od godeł tych państw). August II mocny Sas umarł w 1733r.Wtedy też po jego śmierci odbyła sie podwójna elekcja;jedni wybrali Stanisława Leszczyńskiego po raz drugi a drudzy wybrali Augusta III Sasa-syn Augusta II mocnego sasa.wtedy była walka między nimi o władzę. Nazywa się to wojną sukcesyjną.walka trwała w latach 1734-1736.przegrał ją leszczyński,wtedy też uciekł do francji.August III Sas - był to wtedy najgorszy okres w dziejach Polski.Wtedy zerwano wszytskich 12 sejmów,skarb państwa był pusty.Nikt nie płacił podatków.Brakowało wojska,szerzyła się ideologia sarmacka w której nie dostrzegano słabości polski,zagrożenia kraju-panowala ksenofobia.ksenofobia to inaczej wrogie nastawienie do cudzoziemczyzny czyli pochwała ideału sarmaty(waleczny,dzielny,religijny,katolik,chojny dla kościoła a dla państwa nie,nietolertancyjny dla wyznawców innych religijnych,zły gospodarz,nie troszczący się o swój kraj).Rządy Augusta III Sasa trwały 30 lat czyli 30 lat bez reform i zarazem katastrofa dla kraju.Dosttzregły tę słabość króla 2 magnackie rody:czartoryskich i potockich i one rywalizowały ze sobą o wpływy w kraju i stanowiska.
5 3 5