Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-29T16:41:58+02:00
Dla kreona, w przeciwieństwie do antygony, najważniejszą wartością jest naród i państwo. jako władca chce żeby respektowano jego prawa. zależy mu na posłuszeństwie poddanych, pragnie być królem sprawiedliwym i konsekwentnym. wydaje mu się, że podejmuje słuszne decyzje, jest przekonany o własnej racji. nie jest skłonny do ustępstw, na zmianę jego decyzji nie potrafi wpłynąć nawet hajmon, zakochany w antygonie. przedkładał władzę świecką nad odwieczne prawa boskie, którym wszak podlega i on
  • Użytkownik Zadane
2009-09-29T18:38:24+02:00
ANTYGONA - córka Kreona, siostra Hajmona i Ismeny; postać aktywna, wierząca (do Ismeny: A ty znieważaj bogów świętą wolę), stawia czynny opór, kocha brata, ma odwagę sprzeniewierzyć się prawu ludzkiemu; dla niej prawo moralne jest bardzo silne; uparta, konsekwentna w działaniu, przekonana o słuszności swego postępowania, nie działa pod wpływem chwili, rozważna, heroiczna, nie boi się śmierci (a ja brata pogrzebię sama, potem zginę z chlubą).

KREON - król; stara się rządzić sprawiedliwie, zawsze przestrzegać praw; wytrwały i nieustępliwy w postanowieniach; sprawy państwa stawia na pierwszym miejscu, nie zważając na tradycję; Gdy wróżbita przestrzega przed klęskami i kłopotami kraju, Kreon ustępuje. Nie chce zgubić swego państwa: "nieszczęście ściągnąć na kraj jeszcze gorzej."

Uparty, dumny, pyszny, despota, zarozumiały, rządny władzy, dąży do ogólnego posłuchu: Państwo - to jestem ja, nie słucham tłuszczy.; porywczy, niekonsekwentny, nieustępliwy, skory do gniewu; według niego przyznanie się do błędu podważa autorytet; podejrzliwy wobec poddanych, nie słucha (nawet dobrych rad). Odbiera narzeczoną synowi, co prowadzi Hajmona do samobójstwa;