Prosze o pomoc... Pilne !! Na juz wlasciwie....
Daje tylko tyle bo nie mam wiecej... bardzo prosze o pomoc
To jest zadanie z Twierdzenia Talesa.

Siatka tenisowa ma wysokosc 0,9 m. serwujacy zawodnik stoi 12 m od siatki i uderza piłkę znajdujaca sie na wysokosci 2,7m. W jakiej najblizszej odleglosci od siatki moze upasc pilka na boisko przeciwnika, jezeli przyjmniemy ze zaserwowana pilka leci po lini prostej.?
Powinno wyjsc 6 m... A i prosze o pelne obliczenia i w miare czytelne
Z gory dziekuje za pomoc

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-19T17:26:37+01:00
2,7/12x=0,9/x
2,7x=0,9(12+x)
2,7x=10,8+0,9x
2,7x-0,9=10,8
1,8=10,8/:1,8
x=6
2010-01-19T17:32:16+01:00
Rysujemy trójkąt prostokątny.
Jedną przyprostokątną oznaczamy w = 2,7m (wysokość na jakiej znajduje się piłka)
Druga przyprostokątna (zostaje podzielona na dwie części;
jedną część oznaczamy przez x (najbliższa odległość od siatki),
a drugą d=12m (odległość zawodnika od siatki).
Ten trójkąt dzielimy odcinkiem równoległym do przyprostokątnej w = 2,7m
Odcinek ten ilustruje siatkę tenisową, oznaczamy ją s= 0,9m.
Mamy zatem z tw. Talesa (dwie proste przecięte dwoma prostymi równoległymi lub dwa trójkąty podobne)
w/s = (d+ x)/x
2,7/0,9= (12 + x)/x
3=(12 + x)/x
12 + x = 3x
3x - x = 12
2x = 12
x = 12 : 2 = 6

Odpowiedź:
Piłka może upaść w odległości 6m od siatki po stronie przeciwnika, jeśli leci po linii prostej.