Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-29T19:54:06+02:00
1. w przyrodzie:

1. powodują rozkład szczątków roślinnych i zwierzęcych. W skutek ich działalności ulegają one rozkładowi na związki proste, które zostają włączone w obieg materii. Dotyczy to głównie pierwiastków takich jak węgiel, azot, fosfor i siarka
2. pełnią znaczącą rolę w procesach glebotwórczych, co ma ogromny wpływ na tworzenie się pokrywy roślinnej
3. bakterie symbiotyczne żyjące w żołądkach zwierząt roślinożernych umożliwiają im trawienie celulozy, która jest głównym składnikiem ścian komórkowych komórek roślinnych
4. bakterie symbiotyczne żyjące w przewodzie pokarmowym zwierząt syntetyzują witaminy K i B12



2. w życiu człowieka:

1. wykorzystywanie bakterii do procesów fermentacyjnych - kiszenie kapusty, ogórków, w przemyśle mleczarskim do produkcji kefirów i jogurtów
2. produkcja antybiotyków - np. streptomycyna
3. produkcja niektórych witamin - np.B12
4. wzbogacanie pól uprawnych w związki azotow
5 5 5
2009-09-29T20:04:46+02:00
Pozytywne znaczenie bakterii w przyrodzie i gospodarce człowieka

a) bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym człowieka produkują witaminy grupy B i witaminę K

b) zwierzęta roślinożerne wykorzystują bakterie do rozkładania celulozy

c) biorą udział w procesach glebotwórczych

d) bakterie przyłączają azot atmosferyczny, przy ich udziale gleba zostaje wzbogacona w azot

e) przy udziale bakterii otrzymujemy: zsiadłe mleko, masło, sery, kiszone ogórki, alkohol, kiszoną kapustę, kawę, kakao, paszę dla zwierząt, a także konopie, tytoń, jedwab czy kauczuk

f) oczyszczają ścieki, rozkładają trujące odpady ropy naftowej przy udziale nowoczesnych metod inżynierii genetycznej

g) rozkładają martwą materię organiczną

h) spulchniają glebę

i) fermentują obornik

j) włączają w obieg materii węgiel, azot, siarkę, fosfor

k) biorą udział w procesie gnicia (beztlenowy rozkład aminokwasów i białek)

l) dzięki bakterią zachodzi proces fermentacji (beztlenowy rozkład węglowodanów) m) bakterii używa się do produkcji rożnych związków, jak kwas octowy, etanol, butanol, aceton, lizyny

n) są wykorzystywane do produkcji szczepionek, surowic, antybiotyków (streptomycyna) i witamin (B12 i C)
3 4 3