Odpowiedzi

2009-09-29T20:03:11+02:00
Życie w Egipcie było możliwe tylko dzięki istnieniu rzeki. "Egipt jest darem Nilu" pisał w V w p.n.e. grecki podróżnik Herodot, nazywany "ojcem historii". Miał decydujące znaczenie dla rolnictwa, na którym oparte było całe egipskie życie od codzienności po sferę wierzeń i religii. Wody Nilu zalewały ziemie uprawne na okres trzech do czterech miesięcy w roku. Jak tylko wody ustąpiły, pozostawiając warstwę żyznego rzecznego mułu, rolnicy natychmiast przystępowali do pracy. Ziemia musiała być dwa razy orana pługiem zaprzęgniętym w woły, zanim nanos mułu został rozbity. Potem następował siew, a nasiona wdeptywały zwierzęta. Rolnicy uprawiali pszenicę, jęczmień, len, owoce i warzywa takie jak cebula, czosnek, sałata, groch, soczewica i fasola. Połowy ryb i polowania na ptaki dostarczały dodatkowej żywności. Zbiór papirusu umożliwiał budowę trzcinowych łodzi, wyplatanie mat, koszy, sandałów i sznurów, a także produkcję materiału piśmienniczego. Podstawą egipskiej diety był chleb i piwo. Oprócz zboża i warzyw uprawiano wiele gatunków owoców, w tym figi, daktyle i winogrona (z których wyrabiano wino). Pola były nawadniane wodą z małych grobli, do których kanałami płynęła woda z Nilu oraz za pomocą szadufa, czyli rodzaju żurawia z czerpakiem, przenoszącego wodę na zasadzie przeciwwagi do rowów na skraju pola. Nil stanowił główny szlak transportowy, a żegluga pełniła kluczową rolę zarówno w życiu codziennym, jak i w wyobrażeniach dotyczących świata nadprzyrodzonego i życia po śmierci. Jeśli Nil odgrywał tak ważną rolę w Egipcie, to nic dziwnego, że od najwcześniejszych czasów Egipcjanie rozwinęli system obserwacji (w tzw. nilometrach) i zapisu poziomów Nilu.
5 2 5
  • Użytkownik Zadane
2009-09-29T20:21:43+02:00
Życie w Egipcie było możliwe tylko dzięki istnieniu rzeki. "Egipt jest darem Nilu" pisał w V w p.n.e. grecki podróżnik Herodot, nazywany "ojcem historii". Miał decydujące znaczenie dla rolnictwa, na którym oparte było całe egipskie życie od codzienności po sferę wierzeń i religii. Wody Nilu zalewały ziemie uprawne na okres trzech do czterech miesięcy w roku. Jak tylko wody ustąpiły, pozostawiając warstwę żyznego rzecznego mułu, rolnicy natychmiast przystępowali do pracy. Ziemia musiała być dwa razy orana pługiem zaprzęgniętym w woły, zanim nanos mułu został rozbity. Potem następował siew, a nasiona wdeptywały zwierzęta. Rolnicy uprawiali pszenicę, jęczmień, len, owoce i warzywa takie jak cebula, czosnek, sałata, groch, soczewica i fasola. Połowy ryb i polowania na ptaki dostarczały dodatkowej żywności. Zbiór papirusu umożliwiał budowę trzcinowych łodzi, wyplatanie mat, koszy, sandałów i sznurów, a także produkcję materiału piśmienniczego. Podstawą egipskiej diety był chleb i piwo. Oprócz zboża i warzyw uprawiano wiele gatunków owoców, w tym figi, daktyle i winogrona (z których wyrabiano wino). Pola były nawadniane wodą z małych grobli, do których kanałami płynęła woda z Nilu oraz za pomocą szadufa, czyli rodzaju żurawia z czerpakiem, przenoszącego wodę na zasadzie przeciwwagi do rowów na skraju pola. Nil stanowił główny szlak transportowy, a żegluga pełniła kluczową rolę zarówno w życiu codziennym, jak i w wyobrażeniach dotyczących świata nadprzyrodzonego i życia po śmierci. Jeśli Nil odgrywał tak ważną rolę w Egipcie, to nic dziwnego, że od najwcześniejszych czasów Egipcjanie rozwinęli system obserwacji i zapisu poziomów Nilu.
4 2 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-29T21:49:29+02:00
Życie w Egipcie było możliwe tylko dzięki istnieniu rzeki. "Egipt jest darem Nilu" pisał w V w p.n.e. grecki podróżnik Herodot, nazywany "ojcem historii". Miał decydujące znaczenie dla rolnictwa, na którym oparte było całe egipskie życie od codzienności po sferę wierzeń i religii. Wody Nilu zalewały ziemie uprawne na okres trzech do czterech miesięcy w roku. Jak tylko wody ustąpiły, pozostawiając warstwę żyznego rzecznego mułu, rolnicy natychmiast przystępowali do pracy. Ziemia musiała być dwa razy orana pługiem zaprzęgniętym w woły, zanim nanos mułu został rozbity. Potem następował siew, a nasiona wdeptywały zwierzęta. Rolnicy uprawiali pszenicę, jęczmień, len, owoce i warzywa takie jak cebula, czosnek, sałata, groch, soczewica i fasola. Połowy ryb i polowania na ptaki dostarczały dodatkowej żywności. Zbiór papirusu umożliwiał budowę trzcinowych łodzi, wyplatanie mat, koszy, sandałów i sznurów, a także produkcję materiału piśmienniczego. Podstawą egipskiej diety był chleb i piwo. Oprócz zboża i warzyw uprawiano wiele gatunków owoców, w tym figi, daktyle i winogrona (z których wyrabiano wino). Pola były nawadniane wodą z małych grobli, do których kanałami płynęła woda z Nilu oraz za pomocą szadufa, czyli rodzaju żurawia z czerpakiem, przenoszącego wodę na zasadzie przeciwwagi do rowów na skraju pola. Nil stanowił główny szlak transportowy, a żegluga pełniła kluczową rolę zarówno w życiu codziennym, jak i w wyobrażeniach dotyczących świata nadprzyrodzonego i życia po śmierci. Jeśli Nil odgrywał tak ważną rolę w Egipcie, to nic dziwnego, że od najwcześniejszych czasów Egipcjanie rozwinęli system obserwacji i zapisu poziomów Nilu.
5 3 5