Odpowiedzi

2010-01-20T12:14:38+01:00
Rewolucja francuska miała ogromne znaczenie na arenie międzynarodowej, posiadała wiele zarówno pozytywnych, jak i negatywnych skutków. Zmieniła wiele w ówczesnej polityce, społeczeństwie i gospodarce. W swojej pracy zajmę się scharakteryzowaniem tych najważniejszych, jednak nie można pominąć także innych skutków, które również wywarły spory wpływ na XVIII - wieczną Europę.
Pierwszym, najważniejszym skutkiem Wielkiej Rewolucji Francuskiej było obalenie monarchii absolutnej. System ten upadł, a wraz z nim nastąpiło zniesienie i likwidacja ustroju feudalnego – chłop otrzymywał ziemię na własność. Na miejscu feudalizmu pojawił się kapitalizm i nastąpił jego gwałtowny rozwój. Kapitalizm pojawił się w swej czystej formie, nie zażegnał więc wyzysku, a wręcz przeciwnie, dzięki niemu pojawiła się nowa klasa, tzw. burżuazja, która utworzyła burżuazyjną republikę, w której obowiązywały identyczne prawa wobec wszystkich obywateli.
Nie tylko polityka, lecz także Kościół uległ ogromnym zmianom. Nastąpiło oddzielenie instytucji Kościoła od państwa. Kraje stawały się świeckie, Kościół nie miał więc tak ogromnego wpływu na społeczeństwo, jak dotychczas.
W społeczeństwie nastąpiły największe zmiany, które wywarły wpływ na całą Europę.
Wprowadzono wolność słowa, nienaruszalność własności prywatnej, równość wobec prawa, swobodę wyznaniową i nietykalność osobistą. Samo społeczeństwo radykalnie zmieniło swoje poglądy – patriotyzm stał się cechą chwaloną i szybko nabywaną, przez co zrodził świadomość obywatelską. Również szlachta, która do tej pory była wręcz „nietykalna”, uległa gwałtownym przemianom - zniesiono jej przywileje, co osłabiło pozycję arystokracji. Wielkie zmiany zaszły także w systemie wojskowym – kryteria przyjmowania zaczęły się opierać na umiejętnościach i zdolnościach, a nie ja do tej pory na pochodzeniu. Idealnym przykładem może być Napoleon Bonaparte.
Niestety, rewolucja zawsze przynosi również straty. Rewolucja we Francji przyniosła dużo zniszczeń dóbr kulturalnych, ogromne straty ludnościowe, pogrzebała wiele wartościowych tradycji. Francja stała się „krajem głodu i nędzy”.
Idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej przyspieszyły proces „unowocześniania” Europy, mimo kilku poważnych negatywnych skutków, myślę, że dzięki niej Europa stanęła na nogi. Uważam, że pozytywne skutki Wielkiej Rewolucji Francuskiej są widoczne do dnia dzisiejszego. ;)

6 4 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T12:16:59+01:00
REWOLUCJA FRANCUSKA - GŁÓWNE ETAPY
Okres:
VII 1789 - IX 1791
Etap:
rewolucja ludowa
Charakterystyka:
-VII - VIII 1789 - powstanie chłopskie
-VIII 1789 - Zgromadzenie Narodowe znosi przywileje stanowe (m.in. poddaństwo i pańszczyznę)
-VIII 1789- ogłoszenie Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela

Okres:
IX 1791- IX 1792
Etap:
monarchia
Charakterystyka:
- 3 XI 1791- uchwalenie konstytucji- ustanowienie monarchii konstytucyjnej
- 1792 - początek wojny w Austrią
- IX 1792 - aresztowanie króla i wprowadzenie republiki

Okres:
IX 1792- VI 1793
Etap:
rządy Konwentu
Charakterystyka:
-1793- ścięci Ludwika XVI,
- początek powstania antyrewolucyjnego w Wandei
- VI 1793 - przejęcie całej władzy przez jakobinów

Okres:
VI 1793- VII 1794
Etap:
Dyktatura jakobinów
Charakterystyka;
- VI 1793 - uchwalenie nowej(jakobińskiej)konstytucji
-wprowadzenie terroru jakobińskiego
- VII 1794 przewrót 9 thermidora - obalenie rządów jakobinów

Okres:
VIII 1795 - XI 1799
Etap:
rządy Dyrektoriatu
Charakterystyka:
- VIII 1795 - uchwalenie nowej (burżuazyjnej) konstytucji
-1797 - traktat pokojowy z Austrią w Campo Formio
- XI 1799- przewrów 18 brumaire'a - rządy obejmuje Napoleon Bonaparte jako pierwszy konsul

*Znaczenie rewolucji francuskiej:
- wprowadzenie rządów republikańskich
- zniesienie przywilejów stanowych
- ostateczna likwidacja pozostałości feudalizmu
- wprowadzenie zasad swobody działalności gospodarczej
- zorganizowanie narodowych sił zbrojnych
- rozdział Kościoła od państwa
2 3 2