Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-20T13:16:15+01:00
Skóra zbudowana jest z:

1. Naskórka (epidermis) – utworzonego z nabłonka wielowarstwowego płaskiego.

Naskórek ma następujące warstwy:

warstwa podstawna (zbudowana jest z walcowatych komórek, w tej warstwie znajdują się także komórki barwnikowe zawierające melaninę).

warstwa kolczysta (zbudowana z bardzo dużej ilości komórek)

warstwa ziarnista (w obrębie tej warstwy spotykamy od 1-3 rzędów komórek w kształcie wrzecionowatym)

warstwa jasna (utworzona przez kilka warstw spłaszczonych komórek, które są wypełnione eleidyną).

warstwa zrogowaciała (komórki są niskie z często obecnymi wtrętami tłuszczowymi)

warstwa oddzielająca się.

Naskórek chroni nasz organizm przed urazami mechanicznymi, chemicznymi, przed czynnikami chorobotwórczymi oraz przed szkodliwym działaniem promieni nadfioletowych.

Wytworami naskórka są :

paznokcie

włosy u ssaków

pazury

kopyta

rogi

pióra u ptaków

łuski w gadów.

2. Skóry właściwej (corium), którą można podzielić na dwie warstwy:

warstwa brodawkowata

warstwa siateczkowata (wyróżnić w niej można liczne pęczki włókien kolagenowych)

Skora właściwa zbudowana jest z tkanki łącznej, wśród której leżą liczne naczynia krwionośne, limfatyczne oraz włókna nerwowe.

Oprócz tego w skórze właściwej znajdują się:

torebki włosowe, z których wyrastają włosy

gruczoły łojowe produkujące łój, który nadaje skórze elastyczność, natłuszcza włosy, zabezpiecza przed utratą wody oraz ma działanie bakteriobójcze

gruczoły potowe wytwarzające pot, który chroni nasz organizm przed przegrzaniem oraz niszczy bakterie.

Skóra właściwa posiada liczne zakończenia nerwowe (receptory), które informują nas o dotyku, ucisku, bólu, zimnie czy cieple.

5 3 5
2010-01-20T13:18:12+01:00
1. Naskórka (epidermis) – utworzonego z nabłonka wielowarstwowego płaskiego.

Naskórek ma następujące warstwy:

- warstwa podstawna (zbudowana jest z walcowatych komórek, w tej warstwie znajdują się także komórki barwnikowe zawierające melaninę).

- warstwa kolczysta (zbudowana z bardzo dużej ilości komórek)

- warstwa ziarnista (w obrębie tej warstwy spotykamy od 1-3 rzędów komórek w kształcie wrzecionowatym)

- warstwa jasna (utworzona przez kilka warstw spłaszczonych komórek, które są wypełnione eleidyną).

- warstwa zrogowaciała (komórki są niskie z często obecnymi wtrętami tłuszczowymi)

- warstwa oddzielająca się.

Naskórek chroni nasz organizm przed urazami mechanicznymi, chemicznymi, przed czynnikami chorobotwórczymi oraz przed szkodliwym działaniem promieni nadfioletowych.
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T13:33:51+01:00
NASKÓREK jest zewnętrzną warstwą skóry zbudowaną z warstw nabłonka płaskiego.

Warstwa powierzchniowa naskórka(rogowa) - składa się ze zrogowaciałych płaskich komórek, które ulegają złuszczaniu. Zawiera ona substancje rogową. Warstwa rogowa ma duże znaczenie dla ochrony przed działaniem bodźców mechanicznych i czynników chemicznych.

Najgłębiej położona jest warstwa rozrodcza, Przez całe życie osobnika posiada ona zdolność do intensywnego podziału komórek. Wytwarza wciąż nowe partie komórek, które przesuwane ku górze zastępują złuszczające się komórki warstwy rogowej(ten cykl trwa około 2 miesięcy). W tej warstwie znajdują się komórki produkujące melaninę nadającą barwę włosom i skórze. Melanina chroni głębsze warstwy skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Skóra składa się ze skóry właściwej i dwóch części naskórka(opisze tylko naskórek, bo o to pytasz)
NASKÓREK MARTWY - chroni przed wnikaniem drobnoustrojów i przed otarciami
NASKÓREK ŻYWY, który wytwarza
a) włosy - biorą udział w termoregulacji, chronią oko i przed otarciami
b) gruczoł łojowy - natłuszcza skórę i włosy tworząc dodatkową ochronę
c)gruczoł potowy - ochładza ciało i usuwa nadmiar wody i soli mineralnych
d) paznokcie - chronią opuszki palców
10 4 10