Odpowiedzi

2010-08-30T08:28:56+02:00

alegoria - w literaturze i sztuce obraz mający, poza dosłownym, sens przenośny, ale jednoznacznie określony

 

morał -  uwaga, nauka umoralniająca; końcowa puenta pouczająca

 

Przykłady bajek:

Ignacy Krasicki - Szczur i kot

Ignacy Krasicki - Jagnię i lis

Adam Mickiewicz  - Lis i kozieł

Adam Mickiewicz - Zając i żaba

Ezop - Żółw i zając

30 4 30
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-08-30T09:37:50+02:00

1)
alegoria - jest to motyw jaki zawarty jest w danym dziele. Ma on opócz znaczenia dosłownego, takze znaczenie poboczne.

morał - jest to typ nauki, ma charakter pouczający jaki płynie z zkaończenia dzieła literackiego, najczęściej bajki.

2)
Bajki:
" Komar i Mucha " - Ignacy KRasicki
" Wilk i Owce " - Ignacy KRasicki
" Akademia Pana Kleksa " - Jan Brzechwa
" Calineczka "- Hans Christian Andersen
" Piotruś Pan " -Jamesa Matthew Barrie

Baśnie:
" Kopciuszek " - Bracia Grimm
" Królewna Śnieżka " - Bracia Grimm
" Brzydkie kaczątko " -  H. Ch. Andersen
" Sinobrody " - Ch. Perrault
" Świniopas " - H. Ch. Andersen

14 4 14
Kopciuszka napisał Charles Perrault