Marek powiedział mamie, że za bombonierkę i 4 czekolady zapłacił 30 zł. Mama pamięta, że gdy kupowała taką czekoladę i wręczyła kasjerce 10 zł to otrzymała resztę równą 25 % ceny bombonierki. Czy Marek powiedział prawdę?

Proszę o rozwiązanie :] Bo nie wiem czy dobrze zrobiłam ;)

3

Odpowiedzi

2009-09-30T15:13:30+02:00
Marek powiedział mamie, że za bombonierkę i 4 czekolady zapłacił 30 zł. Mama pamięta, że gdy kupowała taką czekoladę i wręczyła kasjerce 10 zł to otrzymała resztę równą 25 % ceny bombonierki. Czy Marek powiedział prawdę?

1 czekolada + 25% bombonierki = 10 zł
(1 czekolada + 25% bombonierki) * 4 (tyle kupił czekolad) = 40zł

Odp: Marek nie powiedział prawdy, zapłacił 40 zł
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-30T15:13:52+02:00
X - cena czekolady
y - cena bombonierki

4x+y=30
x+¼y=10
y=(10-x)/¼
y=40-4x
4x+40-4x=30
40≠30
Marek nie powiedział prawdy.
1 5 1
  • FOX
  • Rozwiązujący
2009-09-30T15:25:41+02:00
Y + 4 x = 30



x + ¼y = 10

¼y = 10 -x

y = 40 - 4x

podstawiamy to do pierwszego równania i mamy

40 - 4x + 4x = 30

40 ≠ 30 - mamy równanie sprzeczne, więc marek musiał okłamac mamę ;)



1 5 1